راز بقا

نسخه‌ی کامل: حیوانات وحشی منطقه جاسب به علوفه و کمک مردم نیازدارند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
حیوانات وحشی منطقه جاسب به علوفه و کمک مردم نیازدارند



دلیجان - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: حیوانات وحشی منطقه جاسب با توجه به پوشش زیاد برف در منطقه و بودجه ناکافی این اداره برای تامین تغذیه آنها، به علوفه و کمک های مردم نیاز دارند.



ˈحمید عبادیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم این خطه و ساکنین هفت روستای دهستان جاسب واقع در دامنه کوه های اطراف که پناهگاه حیات وحش را احاطه کرده، درخواست کرد: با قراردادن علوفه و موادغذایی، با حیوانات برخوردی ملاطفت آمیز داشته و آنها را مورد حمایت و مراقبت قرارداده و به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

وی اظهارداشت: هم اکنون پاسگاه محیط بانی در منطقه جاسب مستقر شده و محیط بانان؛ کنترل این پناهگاه حیات وحش را بر عهده دارند.که درصورت مشاهده شکارچیان متخلف با انها برخورد قاطع خواهد شد.

وی گفت: در صورت مشاهده حیوانات وحشی در محوطه منازل مسکونی، مردم پس از تغذیه کردن، آنها را در دامن طبیعت رها کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان، مردم را از کشتن گرگ، روباه و دیگر گونه های جانوری که برای زنجیره غذایی حیات وحش مفیدند برحذرداشت و افزود: درصورت مشاهده چنین حیواناتی با راه انداختن سروصدا آنها را فراری دهند.

عبادی توصیه کرد: با مشاهده پرندگان در حال یخ زدن، آنها را گرم کرده و نگهداری کنند و پس از مناسب شدن هوا، نسبت به آزادکردن این پرندگان اقدام نمایند.

پناهگاه حیات وحش جاسب با 17 هزار و 100 هکتار وسعت، منطقه ای کوهستانی در شمال شهر نراق واقع در 35 کیلومتری شهر دلیجان در منتهی الیه جنوب شرقی استان مرکزی است.

ˈولیجاˈ؛ با ارتفاع سه هزار و 151 متر از سطح دریا، بلندترین قله پناهگاه حیات وحش جاسب است و تنوع جانوری آن شامل قوچ و میش، بز، پازن، کبک و تیهو، پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، روباه، خرگوش، باقرقره، هوبره و غیره است.

دریاچه سد پانزده خرداد با 5/13 کیلومترمربع وسعت، واقع در 5 کیلومتری شهر دلیجان و در مجاورت راه دلیجان - سلفچگان، از دیگر مناطق تحت نظارت و مدیریت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دلیجان است.

این دریاچه هر ساله زیستگاه شمار زیادی از پرندگان بومی و مهاجر بوده و پرندگان آبزی و کنار آبزی شامل کشیم کوچک، باکلان بزرگ، انواع حواصیل (سفید و خاکستری)، اگرت، خوتکاه، کله سبز، چوب پا، آبچلیک، کاکایی کوچک، پرستوی دریایی، درنای معمولی و انواع عقابها مانند کورکور، حنایی، مارگیر، تالابی، ماهیگیر و بالابان و بعضی از پرندگان خشکی زی مانند کبک ، باقرقره و تیهو در این منطقه به فراوانی یافت می شود.


irna.ir
16/11/92