راز بقا

نسخه‌ی کامل: توضیحات ابتکار در مورد آشوراده، جنگل ابر، جنگل های شمال و دلبر و کوشکی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
توضیحات ابتکار در مورد آشوراده، جنگل ابر، جنگل های شمال و دلبر و کوشکی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در نشست خبری که در آستانه برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که قرار است روز دوشنبه ۱۷ آذر با حضور سران سه قوه در سالن اجلاس سران برگزار شود، با اشاره به اینکه مقابله با پدیده زمین خواری و مقابله با پدیده تغییر کاربری در مناطق تحت حفاظت شده به طور جدی از سوی دولت و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می شود، گفت: گزارشی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با این پدیده در شورای عالی که با مسئولیت معاون اول رییس جمهور و حضور نمایندگان سه قوا نسبت به مفاسد و زمین خواری برگزار می شود، ارائه شد.
وی با اعلام اینکه حدود سه تا چهار ماه پیش مطرح شد ۴۰ پرونده زمین خواری در دوره های قبل قلع و قمع شده است، گفت: دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به پیگیری این ۴۰ پرونده با همکاری قوه قضائیه و رفع تصرفات گسترده در مناطق که عمدتا در طی ۹ – ۸ سال گذشته در استان تهران در منطقه البرز مرکزی و ورجین رخ داده است؛ اقدام نمود.

۷۷۲ هکتار از مناطق حفاظت شده در کل کشور طی ۲ ماه رفع تصرف شده است


وی از رفع تصرف ۹۰ هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در استان تهران خبر داد و گفت: برای مقابله با پدیده زمین خواری در کلیه مناطق حفاظت شده به تمام ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها فراخوان داده ایم.
ابتکار ادامه داد :این رفع تصرفات در استانهای کشور بسیار گسترده است و تاکنون ۷۷۲ هکتار از مناطق حفاظت شده در کل کشور طی ۲ ماه رفع تصرف شده است.
اراضی ملی متعلق به مردم است و تحت هیچ شرایطی قابل تصرف نیست
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ۱۰۰ پرونده زمین خواری دیگر در استان تهران در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: اراضی ملی متعلق به مردم است و تحت هیچ شرایطی قابل تصرف نیست و دولت قویاً با موضوع تغییر کاربری که آسیب های جدی به طبیعت وارد می کند و در برخی از مناطق این آسیب ها غیر قابل جبران و نگران کننده است؛ مقابله می کند.
ابتکار با اشاره به مشکلات و کمبودهای سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با پدیده زمین خواری در مناطق حفاظت شده گفت: با همکاری قوه قضاییه و استانداری ها بیشترین رفع تصرفات را در استان های هرمزگان، گیلان و مازندران داشتیم و پیگیر موضوع هستیم و این روند ادامه خواهد داشت و در اراضی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اجازه نخواهیم داد هیچ دخل و تصرفی و تغییر کاربری توسط سودجویان رخ دهد.
وی تصریح کرد: مراحل معرفی تصرفات جدید در حال انجام است و از ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها خواسته شده است به این موضوع ورود کنند و گزارش قابل قبولی از این عملکرد به رسانه ها داده شود.
برنامه جامع مطالعات مدیریت مناطق حفاظت شده  با رویکرد حفاظت موثر تکمیل شده است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تحولی مهم برای مناطق حفاظت شده که در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: در دوره های قبل مطالعات جامع مدیریت مناطق حفاظت شده و مطالعات تفصیلی آن تکمیل شد که برای شکل مدیریت موثر و موفق مناطق که هدف از آن حفاظت تنوع زیستی و گونه های جانوری و گیاهی طرح های مدیریتی مناطق حفاظت شده در دوره جدید اقدام شد.
به گفته ابتکار، روش مدیریت موفق مناطق حفاظت شده که مجموعه های بین المللی در خصوص حفاظت از تنوع زیستی جهان دنبال می کنند، رویکرد استفاده از تجهیزات مدرن، بکارگیری جوامع محلی و دخالت دادن آنها در منافع این مناطق است که در مطالعات جامع مناطق حفاظت شده دیده شده است.
وی ادامه داد : در دنیا مناطق حفاظت شده با ضوابط مشخص و نظارت دقیق به بخش خصوصی واگذار شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در دوره های قبل طرح های مدیریتی مناطق حفاظت شده اجرایی نشده است، گفت: در دوره جدید این طرح ها فعال شده و تک تک استانها برنامه جامع مطالعات مدیریت مناطق را با رویکرد حفاظت موثر انجام داده اند.
اختصاص ردیف اعتباری برای اجرای طرح مدیریت مناطق حفاظت شده
وی با اعلام اینکه برای اجرای طرح های مدیریت مناطق برای اولین بار در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست ردیف اعتباری اختصاص یافته است، اظهار داشت: اجرای طرح های مدیریت مناطق حفاظت شده بر اساس یک برنامه منسجم استانی که در آن زون های حفاظتی، تحقیقاتی، سپر حفاظتی، مناطقی که امکان ورود جوامع محلی و گردشگری طبیعی و فعالیت ها در این زون بندی ها تعریف شده است، اجرا می شود.
ابتکار ادامه داد : برنامه مدیریت مناطق حفاظت شده در استان های کشور بر اساس یک کار تحقیقاتی دانشگاهی و تیم های پژوهشی بزرگ انجام شده است و سازمان های مردم نهاد در این موضوع کمک بزرگی خواهند کرد تا مناطق حفاظت شده با توانمندی بالاتر، امکانات بالاتر، مشارکت جوامع محلی و نتایج موثرتر که نتیجه آن حفاظت از تنوع زیستی کشور انجام شود.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه سعی شده است در طرح های مدیریت مناطق حفاظت شده از تجربه مشاوران بین المللی استفاده شود، گفت: بر اساس نتایج این مطالعات دو آیین نامه گردشگری طبیعی تدوین می شود و اجازه نمی دهیم هرگونه بهره برداری خارج از ضوابط در مناطق رخ دهد.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران برای اجرای طرح مدیریت مناطق حفاظت شده، گفت: در صدد هستیم با همه استانداران برای حمایت از طرح مدیریت مناطق حفاظت شده تفاهم نامه امضا کنیم.
برای واگذاری زمین در آشوراده مجوزی از سوی محیط زیست صادر نشده است
ابتکار در ادامه به تفاهم نامه ای که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مورد پناهگاه حیات وحش آشوراده امضا شده اشاره کرد و افزود: با توجه به فراز و نشیب هایی که در این منطقه برای رفع تصرفات داشته ایم، با تلاش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران حداقل ۲ مورد از این موردها رفع تصرف شده و بقیه موارد هم حکم قضایی دارد و سازمان حفاظت محیط زیست به شدت با هرگونه تصرف و تخریب در مناطق مقابله می کند.
وی با بیان اینکه در سازمان حفاظت محیط زیست ستاد ویژه ای برای پیگیری موضوع آشوراده تشکیل شده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست نگرانی های دوستداران طبیعت را می داند ولی ناچاریم تجربه گردشگری طبیعی که در دنیا با موفقیت و مشارکت جوامع محلی و رعایت ضوابط مشخص اجرا می شود؛ شروع کنیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه برای واگذاری زمین در آشوراده مجوزی از سوی محیط زیست صادر نشده است، گفت: در تفاهم نامه با میراث فرهنگی و گردشگری ضوابط گردشگری طبیعی قید شده است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست جلسه ای با سرمایه گذار در منطقه آشوراده نداشته است، گفت: در تفاهم نامه با میراث فرهنگی و گردشگری کلیات طرح گردشگری طبیعی تایید شده است و کلیه جزییات آن می بایست به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اجازه نمی دهیم به مناطق حفاظت شده آسیبی برسد، اظهار داشت: همه چیز در مورد منطقه آشوراده شفاف و آشکار است و می خواهیم کمک کنیم طرح گردشگری طبیعی در مناطق حفاظت شده با همکاری جوامع محلی اجرایی شود و در نظر داریم از منطقه آشوراده این طرح را اجرایی نماییم.
مجوزی برای احداث جاده در جنگل ابر صادر نشده است
ابتکار درخصوص جاده ای که در جنگل ابر قرار است احداث شود، گفت: تاکنون مجوزی برای احداث جاده در جنگل ابر صادر نشده است و موضوع موکول به بررسی های جامع و کامل در خصوص احداث این جاده در جنگل ابر شده است.
وی ادامه داد : برای احداث جاده جنگل ابر در دولت همنظری وجود دارد و وزارت راه نیز نظر مساعدی نسبت به این موضوع ندارد و امیدوارم با عنایت به ارزش های ذاتی جنگلهای کشور و روند تخریب که در این عرصه رخ داده است، نمایندگان مجلس عنایات کافی داشته باشند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه جاده کشی در مناطق، تغییر کاربری را به دنبال دارد و باید در قبال فشار تغییر کاربری بایستیم، افزود:
برای احداث جاده در مناطق حفاظت شده می بایست با مطالعات انجام می شود و تا کنون هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست برای احداث جاده صورت نگرفته است.
طرح گردشگری در مناطق حفاظت شده منطبق بر مطالعات طرح مدیریتی باشد
ابتکار با بیان اینکه موضوع طرح گردشگری و مناطق ویژه گردشگری در مناطق حفاظت شده منطبق بر مطالعات طرح مدیریتی و در زون های گردشگری فعالیت های سازگار با طبیعت باید رخ دهد، افزود: طرح های گردشگری و مناطق ویژه گردشگری مطالعات کافی ندارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مطرح شدن موضوع ساخت مجموعه های تفریحی و گردشگری در ارتفاعات شمالی کشور در جلسات مقابله با پدیده زمین خواری گفت: در این جلسه مطرح شد که به جای اینکه مناطق به زور به خصوص در مازندران و گیلان تصرف شود و تغییر کاربری مناطق کشاورزی و مناطق شالیکاری و برنج کاری به مناطق مسکونی انجام شود، پیشنهاد شد این مناطق ویژه گردشگری ایجاد شود.
وی ادامه داد: نیازی به ایجاد مناطق جدید گردشگری نداریم و به اندازه کافی تغییر کاربری رخ داده است بلکه می بایست این مناطق ساماندهی شود تا تغییر کاربری در هر نقطه ای صورت نگیرد.
توقف بهره برداری در جنگل های هیرکانی
ابتکار با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد توقف در بهره برداری از جنگل های هیرکانی دارد، گفت: این جنگلها بسیار آسیب پذیر شدند و دیگر ظرفیت بهره برداری از این جنگلها وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست برای این موضوع نشست های ویژه ای در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی برگزار و پیگیر این موضوع است.
بیشترین تخریب محیط زیست ناشی از بی قانونی است
رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به صحبت های رییس جمهور اشاره کرد و گفت: رییس جمهور اعلام کرده است بیشترین تخریب محیط زیستی ناشی از بی قانونی است و رویکرد دولت و محیط زیست قانون گرایی است.
وی در ادامه به تحولات خوب در بودجه ۹۴ محیط زیست اشاره کرد و گفت: مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه ۹۴ لحاظ شده است که طرح مقابله با گرد و غبار در سال ۹۳ تدوین و در بسیاری از استان ها با همکاری سازمان جنگلها و مراتع وارد فاز اجرایی شده است.
اعتبار کافی برای حفاظت و احیای تالاب های کشور
ابتکار با بیان اینکه موضوع حفاظت و احیای تالاب های کشور در بودجه ۹۴ دیده شده است، گفت: مشخصاً برای تالاب های استان فارس، هامون، دریاچه ارومیه و انزلی اعتبارات کافی دیده شده است.
وی یکی دیگر از جهت گیری های بود جه ۹۴ را کاهش آلودگی هوا، بهینه سازی مصرف انرژی عنوان کرد و افزود: برای بحث الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی، حفاظت از رودخانه های کشور برای کاهش آلودگی و تامین حق آبه رودخانه های کشور بودجه خوبی دیده شده است.
۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۴
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: اعتبارات سازمان در بودجه ۹۴ معادل ۲۳۲ میلیارد تومان و اعتبارات در استانهای کشور ۷۰ میلیارد تومان که در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۴ است که رشد قابل قبولی نسبت به سال گذشته دارد.
وی ادامه داد: در اعتبارات هزینه ای بودجه سازمان ۱۵ درصد افزایش و ۳۰ درصد افزایش در بودجه تملک دارایی داشته ایم.
ابتکار در ادامه به راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی و حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد و گفت: بعد از مدت ها با مطالعات و بررسی ها در معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بنا بر این شد دلبر و کوشکی با مشورت یکی از بهترین مشاوران بین المللی در ایستگاه مطالعاتی که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است تحت نظارت قرار بگیرد و همچنین چندین طرح مطالعاتی حیات وحش انجام شد که بر اساس آن برنامه ریزی خواهد شد و خرس سیاه و پلنگ هم با پشتوانه نظارتی تحت مطالعه قرار خواهند گرفت.
ابتکار تاکید کرد: از گفتن محل ایستگاه مطالعاتی دلبر و کوشکی خودداری شود چون حیات وحش نیازمند آرامش است و در فرصت مناسب تصاویری از این دو یوزپلنگ به رسانه ها اعلام می شود.

منبع :

کد:
http://www.iew.ir/1393/09/16/31567