راز بقا

نسخه‌ی کامل: سمندر سرخ / Red Salamander / Pseudotriton ruber
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نام علمی: Pseudotriton ruber

نام عمومی:Red Salamander ( سمندر سرخ )

خانواده: Plethodontidae

[تصویر:  1383464335.jpg]
سمندر سرخ / Red Salamander / Pseudotriton ruber


زیستگاه اصلی : شرق ایالات متحده آمریکا

وضعیت بدنی: گونه ای است با رنگ قرمز یا نارنجی روشن که سطح پوستش را خال هایی سیاه رنگ به شکلی پراکنده پوشانده اند. سمندر سرخ، بدنی نیرومند و دم و پاهایی کوتاه دارد. در حقیقت رنگ بندی این سمندر در سنین مختلف فرق می کند. برای مثال بالغین جوان، رنگشان سرخ روشن است با خال هایی سیاه در حالیکه سمندرهای پیر رنگشان نارنجی تیره یا قهوه ای مایل به ارغوانی است و سطح پوستشان را لکه هایی درشت، سیاه و در هم فرو رفته پوشانده است. عنبیه چشم های این سمندرها زرد رنگ است. پاهای جلویی این جانور دارای 4 انگشت و پاهای عقبی دارای 5 انگشت هستند.

طول بدن: بین 9.5 تا 18 سانتیمتر رشد طولی پیدا می کند.

وضعیت زندگی: قسمت زیادی از زندگی اش را در خشکی و معمولا" در مجاورت آب می گذراند. می توان گفت که عموما" در اطراف مناطق جنگلی ، باتلاق ها و علفزارهای زیستگاهش یافت می شود.

شکار و تغذیه: جزو سمندرهای گوشت خوار است. غذای اصلی اش را کرم های خاکی، حشرات ، سمندرهای کوچک و سایر بی مهرگان تشکیل می دهند. سمندرهای کوچک از بی مهرگان کوچک آبی تغذیه می کنند.

تولید مثل: در فصل پاییز پس از جفت یابی و جفت گیری، سمندر قرمز ماده بین 30 تا 130 تخم می گذارد. جالب اینکه ماده حتی تا ماه ها پس از جفت گیری اولیه قادر به تخم گذاری است و این توانایی را دارد که اسپرم را برای مدت طولانی حفظ کند. مادر تخم ها را در کناره جوی ها یا چشمه ها مخفی می کند و آنها را با یک پوشش ژلاتینی به زیر صخره ها می چسباند اگرچه غالبا" تخم ها به زیر آب فرو می روند. سرانجام بچه سمندرها پس از حدود 2 ماه و در اوایل زمستان از تخم بیرون می آیند. مرحله لاروی در سمندرهای سرخ معمولا" بین دو تا سه سال به طول می انجامد. دگردیسی در تابستان رخ می دهد.

طول عمر: این سمندرها حدود 20 سال عمر می کنند.



برگرفته از:

کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_salamander
http://wwwnew.towson.edu/herpetology/amphibians/Pseudotriton%20ruber.htm
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Pseudotriton_ruber/
The Encyclopedia of Animals به کوشش علی فاطمیان

ندا آریانیا / Saturday 14 February 2009