راز بقا
اورلیا / Aurelia - نسخه‌ی قابل چاپ

+- راز بقا (http://www.raazebaghaa.org/forum)
+-- انجمن: بی مهرگان invertebrates (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- انجمن: کیسه تنان Coelenterata (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=13)
+---- انجمن: رده فنجان زیان (سیفوزوآ Scyphozoa) (http://www.raazebaghaa.org/forum/forumdisplay.php?fid=98)
+---- موضوع: اورلیا / Aurelia (/showthread.php?tid=58)



اورلیا / Aurelia - Neda Ariania - 19-10-2013

سلسه: Animalia

شاخه: Cnidaria

رده: Scyphozoa

راسته: Semaeostomeae

خانواده: Ulmaridae

جنس: Aurelia ( اورلیا )

گونه: در نهایت 13 گونه ژله ماهی ( عروس دریایی ) تحت جنس اورلیا به ثبت رسیده اما گونه های زیاد دیگری نیز موجودند که هنوز صریحا" معرفی نشده اند.

[تصویر:  1382174621.jpg]
اورلیا Aurelia


زیستگاه اصلی: اقیانوس های آرام ، اطلس و منجمد شمالی و جنوبی. نیز در آب های کالیفرنیا، ژاپن ، استرالیا، نیوزیلند ( زلاند نو )، دریای سیاه، کرواتی، اندونزی، سواحل شرقی ایالات متحده و سواحل اروپا یافت می شود.

وضعیت بدنی: از مشخصه های بارز عروس دریایی ، بدن شفافش است. قطر بخش دایره مانند بدن ژله ماهی بالغ ممکن است در نهایت به 40 سانتیمتر برسد. بدن مدوسایی و ستاره مانند عروس دریایی بیشتر شبیه یک زنگ است که از زیر بخش بشقاب شکل آن، یک مجرای لوله ای کوتاه معروف به " منیوبریوم manubrium " آویزان است که دهان در نوک آن و درست در مرکز بدن عروس دریایی قرار دارد. چهار " بازوی دهانی oral arm " در اطراف دهان ژله ماهی وجود دارد. نیز 4 غده جنسی نعل مانند در بخش مرکزی بدن بشقابي شکل و ژلاتینی عروس دریایی دیده می شود که ممکن است رنگی از صورتی تا قرمز و آبی داشته باشند. بر دیواره سطح زیرین بدن این جانور، بازوان بیشمار کوتاهی به چشم می خورند.

وضعیت زندگی: این کیسه تنان عموما" در مناطق ساحلی یافت می شوند و بخصوص در آمریکای شمالی و اروپا شناخته شده ترند.

تولید مثل: ژله ماهیان همانند خیلی از کیسه تنان، دو مرحله جنسی و غیر جنسی در زندگی خود دارند. همانطور که اشاره کردیم 4 غده جنسی در زیر بخش چتر مانند بدن عروس های دریایی وجود دارد که این غدد را از بیرون بدنشان نیز می توان به وضوح مشاهده کرد. هر ژله ماهی یا دارای غدد جنسی نر است و یا ماده یعنی یا دارای تخم است و یا اسپرم. زمانی که اسپرم در غدد جنسی نر به تکامل می رسد، آزاد می گردد به این شکل که ابتدا وارد معده ژله ماهی شده و سپس از طریق دهانش وارد دریا می شود. آنگاه به سمت دهان ژله ماهی ماده حرکت می کند. سپس وارد بازوی دهانی اش شده، در آنجا تخم های جدا شده از غدد جنسی ماده را که راهی بازوی دهانی ماده شده اند، بارور می کند. تخم ها موفتا" در حفره ای امن در بازوی دهانی می مانند تا مراحل رشد را سپری کنند، به مرحله لاروی برسند و وارد دریا شوند. در برخی از انواع ژله ماهیان نیز اسپرم و تخم هر دو در دریا رها می شوند و سپس تخم ها بارور شده و لقاح صورت می پذیرد. لارو کوچک موداری که بوجود می آید، شباهتی به ژله ماهیان ندارد و به آن " پلانولا "Planula می گویند. پلانولا قادر به شنای آزاد است اما دوره شنایش کوتاه است و تنها بین چند ساعت تا چند روز طول می کشد. لارو کوچک، صرفا" در این دوره در جستجوی مکان مناسبی مثل یک صخره است که بتواند به آن بچسبد و ثابت بماند. در این مرحله است که او به سرعت رشد کرده و به یک پولیپ تبدیل می شود. این مرحله زندگی غیر جنسی اورلیا است. زندگی پولیپی اورلیا ممکن است سالها به طول انجامد که در این مدت از موجودات کوچک آبی تغذیه می کند. در این دوره از زندگی، دهان و بازوان پولیپ رو به سمت بالا دارند. هر پولیپی که از یک پلانولا بوجود آمده، خود قادر است پولیپ های دیگری بوجود بیاورد. این تکثیر دقیقا" مشابه رشد شاخه های یک درخت است.
در مرحله دوم یعنی زندگی غیر جنسی، شیارهایی بر بدنه پولیپ ظاهر می شوند که به مرور عمیق تر می گردند. سرانجام بقدری این شیارها عمیق می شوند که برش هایی در بدنه پولیپ ایجاد کرده و آن را به چند قسمت مجزا تبدیل می کنند. در نهایت توده هایی بشقاب شکل باقی می مانند که انسان را به یاد مشتی سکه می اندازند. هر کدام از این موجودات سکه مانند، بچه ژله ماهیانی هستند که اینک می توانند زندگی خود را به شکل یک مدوسای شناور آغاز کنند. این مدوساها شکلی مانند چتر دارند و بخاطر شکلشان به آنها " زنگ bell " می گویند. بازوان این مدوساهای کوچک از اطراف بدن زنگ شکلشان آویزان است. این همان شکلی است که عموما" به نام ژله ماهی Jellyfish ( عروس دریایی ) می شناسیم.




برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aurelia_(genus)
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/43292/moon-jelly
http://www.animalcorner.co.uk/marine/jellyfish/jellyfish_reproduction.html

ندا آریانیا / Monday 30 March 2009


RE: اورلیا / Aurelia - Neda Ariania - 19-10-2013

[تصویر:  1382227933.jpg]
چرخه زندگی اورلیا
photo: animalcorner.co.uk

1) پلانولا زمانی که در آب شناور است. 2) پلانولا زمانی که در جستجوی مکانی مناسب است برای اینکه به آن بچسبد و ثابت بماند. 3) زمانی که در مکانی ثابت شده و از موجودات کوچک شناور در آب تغذیه می کند. 4) در این مرحله دهان و بازوان پلیپ رو به سمت بالا دارند. 5) شیارها بر بدنه پلیپ ظاهر می شوند و آنقدر عمیق می شوند که پلیپ را به قسمت هایی مجزا تقسیم می کنند. 6) توده های بشقابی شکلی که هر کدام یک بچه ژله ماهی هستند. 7) آغاز زندگی مدوسایی؛ ما در این مرحله به آنها ژله ماهی یا عروس دریایی می گوییم.

[تصویر:  1382168069.jpg]
آناتومی داخلی عروس دریایی

دهان mouth / بازوان دهانی oral arms / عدد جنسی gonads / منیوبریوم manubrium / بازوان tentacles