امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
jubatus استلر شیر lion sea steller eumetopias دریایی

شیر دریایی استلر / Steller sea lion / Eumetopias jubatus
06-11-2013، 08:39 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 12-08-2014، 10:14 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
شیر دریایی استلر / Steller sea lion / Eumetopias jubatus
نام علمی: Eumetopias jubatus

نام لاتین شان را از خصوصیات ظاهری جنس نر گرفته اند: یالداری با پیشانی پهن maned one with the broad forehead

اسامی عمومی: Steller sea lion ( شیر دریایی استلر )

این نام به افتخار عالم علم طبیعی، جرج ویلهلم استلر Georg Wilhelm Steller ، که برای اولین بار در سال 1741 به معرفی این جانور پرداخت ، به این گونه اطلاق شده است. این جانور را با نام شیر دریایی شمالی northern sea lion هم می شناسند هر چند لازم به ذکر است که نام شیر دریایی فقط به یک طبقه بندی واحد اطلاق نمی شود و سیل های خزدار را هم در بر می گیرد.

خانواده: Otariidae

[تصویر:  1383720333.jpg]
شیر دریایی استلر / Steller sea lion / Eumetopias jubatus


زیستگاه اصلی : این شیرهای دریایی ، متعلق به بخش شمالی اقیانوس آرام هستند.

وضعیت بدنی: شیرهای دریایی استلر Steller ، تنها عضو جنس خود یعنی Eumetopias هستند و در بین سیل های خز دار هم ، بزرگترین گونه محسوب می شوند. بالغین از رنگ آمیزی روشن تری برخوردارند. معمولا" آنها را به رنگ زرد کمرنگ تا گندمی می بینیم اما گاهی هم ممکن است رنگشان به قرمزی متمایل باشد. ماده ها نسبت به نرها رنگ روشن تری دارند و بچه ها به هنگام تولد تقریبا" سیاهرنگ هستند. نر ها و ماده ها تا پنج سالگی ، هر دو به سرعت رشد می کنند اما پس از آن، رشد ماده ها به طرز قابل توجهی کند می شود و نرها رشدشان کماکان مثل قبل ادامه دارد تا اینکه صفات ثانوی جنسی در آنها به ظهور برسد. این صفات و آثار ممکن است بین 5 تا 8 سالگی نمود پیدا کنند. طول بدن نرها فقط کمی از ماده ها بیشتر است اما سینه ، گردن و به طور کلی ساختار قسمت جلویی بدنشان به مراتب از ماده ها پهن تر است. نرها به راحتی بخاطر پیشانی پهن و بلند ، پوزه تخت و خز تیره و کمی انبوه اطراف گردنشان که به آنها ظاهری یالدار می دهد، از ماده ها قابل شناسایی هستند.

وزن: ماده ها حداکثر 660 پوند / 300 کیلوگرم وزن پیدا خواهند کرد در حالیکه نرها به 1300 تا 2500 پوند / 600 تا 1100 کیلوگرم خواهند رسید. بچه ها به هنگام تولد حدودا" 50 پوند / 23 کیلوگرم وزن دارند.

طول بدن: ماده ها نهایتا" به 8 فیت / 2.5 متر می رسند و نرها تا 11 فیت / 3.33 متر رشد می کنند. طول بدن نوزادان، حدودا" به یک متر می رسد.

شکار و تغذیه: گوشتخوارند. شیرهای دریایی استلر در کنار مهارت فوق العاده شان در شکار ، برای انتخاب غذا هم تابع مصلحت روزگارند و آنچه را که در دسترس قرار بگیرد، شکار کرده و می خورند. آنها از گونه های متنوعی از ماهیان و هشت پایان تغذیه می کنند. حتی گاهی دیده شده که اقدام به شکار سیل های خزدار شمالی ، سیل های هاربور و بچه های سمور آبی کرده اند.

تولید مثل: شیرهای دریایی ماده ، بین 3 تا 8 سالگی به بلوغ جنسی می رسند و نرها این دوره را بین 3 تا 7 سالگی طی می کنند هر چند که حس قلمرو طلبی در نرها بین 9 تا 13 سالگی ایجاد می شود. فصل تولید مثل هم بین ماه های می تا جولای است. نرهای بالغ در ماه می ، خود را به ساحل می رسانند تا حدود قلمروشان را تعیین کنند. پس از یک هفته یا بیشتر، ماده های بالغ هم خود را به ساحل می رسانند که گاهی بچه های نابالغی هم همراهشان هستند. همانند سایر اتاریدها Otariids، شیرهای دریایی نر هم چند همسر اختیار می کنند اما برخلاف بسیاری از گونه های دیگر ، آنها ماده ها را به اجبار به حرمسرای خود نمی برند . ماده های بالغی که باردار هستند ، خیلی زود بعد از رسیدن به قلمروشان وضع حمل می کنند و بعد از دو هفته مجدد جفت گیری می نمایند اما تخمک بارور شده در رحم کاشته نمی شود تا زمانیکه پاییز از راه برسد. برای یک هفته یا بیشتر ، مادر ساحل را ترک نمی کند و به مراقبت فرزندش می پردازند اما پس از آن ، نوزادش را برای شکار و تغذیه تنها گذاشته و به دریا می رود. زمان این به دریا رفتن ها کم کم طولانی تر و تعدادش هم بیشتر می شود تا اینکه در اواخر تابستان ، مادر و فرزند هر دو ساحل را ترک کرده و با هم به دریا می روند. بچه ها برای 4 سال با مادر می مانند. اتفاق افتاده که مادری حتی اقدام به تغذیه دخترش می کرده در حالیکه آن دختر هم همزمان ، فرزند خودش را تغذیه می نموده است. چنین اتفاقی در بین پستانداران بسیار نادر و کمیاب است.

طول عمر: تا 30 سال عمر می کنند. بزرگترین دشمنان این شیرها در گذشته انسان ها بودند و به طور طبیعی نهنگ های قاتل هستند.


برگرفته از: 
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steller_sea_lion
www.bbc.co.uk
http://marinebio.org/species.asp?id=314
http://www.arkive.org/stellers-sea-lion/eumetopias-jubatus/
http://www.pinnipeds.org/seal-information/species-information-pages/sea-lions-and-fur-seals/steller-sea-lion
http://www.nmfs.noaa.gov/pr/species/mammals/pinnipeds/stellersealion.htm
http://www.sealioncaves.com/sea-lions.php
photo: animal.memozee.com

ندا آریانیا / Friday 1 August 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دوگانگ ، گاو دریایی / Dugong , Sea Cow / Dugong dugon Neda Ariania 3 8,680 26-01-2014، 09:04 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  والروس، گراز دریایی / Walrus / Odobenus rosmarus Neda Ariania 2 7,377 01-11-2013، 10:43 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  گاو دریایی استلر / Steller's sea cow / Hydrodamalis gigas Neda Ariania 1 6,814 20-10-2013، 07:43 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان