اخطار‌های زیر رخ داد:
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error





 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
آب aquariums blackwater آکواریوم های سیاه

آکواریوم های آب سیاه Blackwater Aquariums
04-11-2019، 10:18 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 06-11-2019، 01:11 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
آکواریوم های آب سیاه Blackwater Aquariums
آکواریوم های آب سیاه، آکواریوم هایی هستند که اغلب آکواریست ها آن را دیده اند و با آن آشنایی دارند اما تعداد کمی امتحانش کرده اند. آب تیره، گیاهکاریِ کم و بسترهایی از برگ، ترکیبی نیست که همه به دنبالش باشند؛ اما می تواند برای کسی که دوست دارد زیستگاه طبیعی را بازآفرینی کند، زیبا باشد.



 
[تصویر:  1573019289.jpg]



بیوتوپ آب سیاه چیست؟

احتمالاً داشتن آکوایومی با آبی تیره که اغلبِ گیاهان نمی توانند در آن شکوفا شوند و ماهی ها در آن تقریباً نامرئی هستند، برای خیلی ها بی معنی است، اما دلایل زیادی برای راه اندازی چنین تانک هایی وجود دارد.

اکثر آکواریست ها می دانند که بسیاری از ماهی های آکواریومی در واقع در آب های تیره، نرم و اسیدی زندگی می کنند. به همین دلیل، تلاش برای بازسازی چنین زیستگاه هایی می تواند یک پروژه چالش برانگیز و سرگرم کننده باشد. از طرفی، می تواند برای ماهی ها هم مفید باشد. بخصوص اگر ماهی ها از وحش صید شده باشند، بودن در محیطی طبیعی تر و بدون روشنایی زیاد، از استرسشان کم می کند و این امر برای پرورش برخی گونه ها بسیار مهم است. 


ویژگی های بیوتوپ آب سیاه

بیوتوپ های آب سیاهِ بسیار متفاوتی وجود دارند که می توانند در یک آکواریوم بازسازی شوند. حتی اگر علاقه ای به کپی کردن از طبیعت ندارید، همچنان می توانید با ترکیب عناصر مختلف، مناظر آبی شگفت انگیزی خلق کنید. با این حال، مواردی چند در بین تمام آکواریوم های آب سیاه مشترک است. واضح است که مورد اول، همان آب تیره است. "تیره" می تواند از رنگی مثل چای کمرنگ تا قهوه ای خیلی پُر رنگ باشد. رنگ توسط تانن ها ایجاد می شود که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند. بنابراین، هرچه برگ ها، شاخه ها و دیگر بسترهای ریخته شده در رودخانه ها، نهرها و حوض ها بیشتر باشد، آب تیره تر و تاریک تر خواهد شد. 

همین امر برای آکواریوم ها هم اتفاق می افتد. به همین دلیل در چنین تانک هایی، معمولاً از چوب به مقدار زیادی استفاده می شود و حتی ممکن است از برگ های در حال پوسیدن برای بستر این آکواریوم ها استفاده کنند.

یکی دیگر از نکات مشترک بین آکواریوم های آب سیاه، آب نرم و اسیدی آنهاست. در این تانک ها معمولاً گیاهان کمی قرار می گیرند و گاهی هم کاملاً فاقد گیاه هستند، اما اگر شما به آکواریومی گیاهکاری شده علاقه دارید، هنوز هم گزینه های زیادی برای راه اندازی آکواریوم آب سیاه پیش روی شماست. 


راه اندازی یک آکواریوم آب سیاه


قبل از راه اندازی آکواریوم آب سیاه، سه نکته است که باید به آن توجه کنید: شیمی آب، ماهی/بی مهره و گیاهان/تزیینات.

شیمی آب

توجه به شیمی آب مهم است چرا که یک بیوتوپ آب سیاه واقعی، آبی نرم و اسیدی دارد. اما پی اچ نهرها و رودخانه های آب سیاه، می تواند در حدود 4.5 باشد که شبیه سازی این مقدار در آکواریوم های بیوتوپ کمی غیر واقعی به نظر می رسد. اگر می خواهید ماهی ها و گیاهانتان حس کنند که در خانه شان هستند، پی اچ 7 یا کمتر، ایده خوبی است.

شما می توانید با استفاده از برگ های بادام هندی یا بلوط، تنه های چوبی و مخروط توسکا، نمای آب سیاه را در آکواریوم خانگی تان ایجاد کنید. برگ ها و مخروط های توسکا را می توان جهت به دست آوردن یک عصاره قوی از آب سیاه، خیساند، جوشاند و تصفیه کرد، اما با این حال، شما می توانید به سادگی، فقط آنها را کف تانک پخش کنید؛ آنها به تدریج آب تانک را تیره می کنند به همان شکلی که آب رودخانه ها و نهرها را تاریک می نمایند.

ماهی ها و بی مهرگان

شما باید از قبل، درمورد گونه های مورد نظرتان برای نگهداری در آب سیاه تحقیق کنید؛ بخصوص اگر در حال بازآفرینی زیستگاه خاصی هستید و فقط می خواهید گونه ای خاص از ماهی را که متعلق به آن زیستگاه است، در آن نگهداری کنید.

اگر می خواهید یک آکواریوم آب سیاه عمومی راه اندازی کنید، هر ماهی که آب نرم، اسیدی و تیره را ترجیح می دهد، گزینه خوبی برای آکواریومتان خواهد بود. فقط آنقدر خود را درگیر پیدا کردن ماهی مناسب برای بیوتوپتان نکنید که مسأله مهم سازگاری ماهی ها با هم و تناسب آنها با حجم تانک، فراموشتان شود. برای مثال، ماهی های دیسکاس و تترا نئون ها، هر دو گونه هایی هستند که به خوبی می توانند در آکواریوم های آب سیاه نگهداری شوند، اما این به این معنی نیست که آنها باید با هم نگهداری شوند، چرا که در آخر کار، تتراها تبدیل به شام هم تانکی های خود خواهند شد.

گیاهان و تزیینات

اگر می خواهید یک بیوتوپ آب سیاه واقعی خلق کنید، فکر کردن به گیاهان و دکوراسیون تانک هم بسیار مهم است. اگر می خواهید نمایی از یک زیستگاه طبیعی را کپی کنید، توزیع طبیعی گیاهان را هم مد نظر قرار دهید و در غیر اینصورت، حتماً گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز به نور بسیار قوی نداشته باشند، چرا که تاریکی و احتمالاً وجود گیاهان شناور، بدین معنی است که تمام نور به تک تک گیاهان نمی رسد. در چنین تانک هایی از گیاهان با نیاز نوری کم استفاده کنید. گیاهان شناور همانند لقمه قورباغه هم بخاطر ریشه های بلند آویزانشان می توانند ظاهری طبیعی به آکوریوم بدهند.

عنصر دیگری که برای آکواریوم های آب سیاه "ضروری" محسوب می شود، قطعات چوبی است. قبل از راه اندازی مخزن، به این فکر کنید که از چه نوع تنه چوبی می خواهید استفاده کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، می توانید برگ ها یا مخروط های توسکا را کف تانک پخش کنید تا به تانکتان ظاهر طبیعی تری بدهد.


نتیجه

درکل، راه اندازی یک آکواریوم آب سیاه می تواند هم برای مبتدیان و هم برای آکواریست های مجرب، پروژه ای عالی باشد.

امکانات بی پایان است؛ رودخانه های آب سیاه، باتلاق ها و حوضچه ها در سراسر جهان یافت می شوند و همه دارای حیات وحش متفاوتی هستند.

نتیجه می تواند خارق العاده باشد و ماهی هایی که متعلق به این آب ها هستند، با نمایش رفتارهای طبیعی شان و حتی احتمالاً با زادآوری - که معمولاً اتفاق نمی افتد - از شما تشکر خواهند کرد.




برگرفته از:
 
کد:
https://www.theaquariumguide.com/articles/blackwater-aquariums
photo: pinterest.com

ندا آریانیا /// Tuesday 5 November 2019
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط رعنا ملکان ، soheil124 ، AlirezA M ، mehran ، shamim ، رزا ، P@RSA ، shervin ، aseman


پیام‌های داخل این موضوع
آکواریوم های آب سیاه Blackwater Aquariums - توسط Neda Ariania - 04-11-2019، 10:18 PM

موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آکواریوم خود را رایگان دکور کنید! (ویژه آکواریوم های بیوتوپ) Neda Ariania 3 5,031 10-11-2019، 09:30 AM
آخرین ارسال: رعنا ملکان



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان