امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
نام با cuttlefish pharaoh فرعون sepia مرکبی pharaonis ماهی

ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
05-02-2014، 09:16 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 08-02-2014، 09:00 AM، توسط Neda Ariania.)
#5
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis
معروف ترین ماهی مرکب موجود در خلیج فارس، نامی برازنده طرح، رنگ و رفتارش دارد. سپیا فاراعونیس، فرعونی آبزی است.

بارها در آب های خلیج فارس غواصی کرده و هر بار به موجود جالبی برخورده ام.

12 سال پیش بود که برای پژوهش درباره نرم تنان خلیج فارس، در زیر آب های جزیره کیش بودم که ناگهان موجودی در فاصله یک متری من، از قهوه ای مایل به صورتی به آبی تغییر رنگ داد و همینطور که چشم های بزرگش را به من دوخته بود به آهستگی از من دور شد. جذابیت و غریب بودن جانوران زیر آب را با هیچ دسته ای از جانوران نمی توان مقایسه کرد اما این یکی با آن تغییر رنگ غریبش، مبهوت کننده بود. هنوز که هنوز است، چشمان بزرگ او بیش از هر چیزی به یاد من مانده است.

این جانور یک سپیا فاراعونیس بود که بعضی ها او را ماهی مرکب می نامند. به این نام معروف شده در حالیکه اصلا ماهی نیست. نرم تنی است از شاخه بی مهرگان که ستون فقرات ندارد و شباهت و ارتباطی با دسته ماهیان ندارد. اشتباه در نامگذاری این جانور از آن جا ناشی شده که در گذشته هر موجودی را که در آب حرکت می کرد ماهی ( fish ) صدا می زدند و بسته به رنگ، شکل، اندازه یا خصلت خاصی از آن موجود، نامی بر آن می گذاشتند. ماهی مرکب هم که کیسه ای پر از مرکب سیاه با خود دارد، نامی به فراخور کارش گرفته است.

سپیا فاراعونیس معروف ترین جانور دسته کاتل فیش ها ( CuttleFish ) است. پاهای این جانور روی سرش قرار دارد و برای همین مثل اسکوئیدها یا لولیگوها، هشت پاها یا اختاپوس ها و نوتیلوس ها جزو دسته سرپایان قرار دارد.

از دسته کاتل فیش ها تا کنون 7 گونه در خلیج فارس دیده شده که 6 گونه سپیا و یک گونه سی یلا بوده است اما گونه غالب در آب های خلیج فارس، سپیا فاراعونیس است.
 


ادامه دارد...
[تصویر:  1391440243.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، P@RSA ، AlirezA M ، mehran ، shahab24


پیام‌های داخل این موضوع
RE: ماهی مرکبی با نام فرعون / Pharaoh Cuttlefish / Sepia pharaonis - توسط shervin - 05-02-2014، 09:16 AM



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان