امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
در مقصرند زدن یخ شیراز پرندگان مسئولان باغ

مسئولان باغ شیراز در یخ زدن پرندگان مقصرند
25-01-2014، 02:24 PM,
#1
مسئولان باغ شیراز در یخ زدن پرندگان مقصرند
مسئولان باغ شیراز در یخ زدن پرندگان مقصرند


مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه بارش برف را در حالی که هفته گذشته با شدت بیشتری در شیراز رخ داده نمی توان بحران تلقی کرد، گفت: مسئولان باغ شیراز می بایست از هر طریق ممکن گرمایش دست کم بخش کوچکی از این باغ را فراهم می کردند.



[تصویر:  1390690630.jpg]



 حسینعلی ابراهیمی کارنامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به یخ زدن تعدادی از پرندگان باغ پرندگان شیراز در اثر بارش برف طی روزهای اخیر، گفت: محیط زیست کارشناسانی را برای بررسی موضوع به این باغ اعزام کرده اما آنچه مسلم است مسئولان باغ پرندگان که از بخش خصوصی هستند، در تامین گرمایش این باغ برای پرندگان کوتاهی کرده اند.

به گفته وی، برف و باران یک پدیده طبیعی است اما ممکن است در اثر سوء مدیریت ما، به مخاطره یا بحران تبدیل شود و از آنجایی که هفته گذشته در شیراز بارش برفی به مراتب سنگین تر از برف اخیر که موجب تلفات پرندگان این باغ شده داشتیم نمی توان با بیان غیر مترقبه بودن بارندگی برف، کوتاهی خود را توجیه کنیم.

کارنامی اظهار داشت: اگرچه ما منکر این نیستیم که شرکت گاز به هر دلیلی با وجود تقاضاهای مسئولان این باغ از سالهای گذشته در گازرسانی به باغ پرندگان شیراز کوتاهی کرده است، اما مسئولان این باغ می توانستند از وسایل دیگری برای گرمایش این باغ مانند نفت و سایر سوختها، استفاده کنند.

مدیرکل محیط زیست استان فارس تصریح کرد: سرمایه گذار وقتی در زمینه ای سرمایه گذاری می کند باید پیش بینی های لازم برای چنین شرایطی و عدم همکاری دستگاههای دولتی را در برخی  مواقع در نظر بگیرد و مسئولان این باغ می توانستند حداقل پرندگان را در یک اتاق کوچک در این شرایط جمع آوری کرده و با وسیله ای گرمایی که قطعا هزینه زیادی نیاز نداشت برای مدت کوتاه آن اتاق را گرم کنند و از تلفات پرندگان جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه کل مساحت این باغ کمتر از  سه هزار متر مربع است، افزود: سازمان محیط زیست در مساحت بسیار وسیع تر از این باغ در 11 منطقه تحت مدیریت و 17 منطقه شکار ممنوع چنین شرایطی را با توجه به هشدارهای مداوم سازمان هواشناسی پیش بینی کرده و علی رغم اینکه محیط های طبیعی مانند این باغ هم محصور نیستند و تعداد گونه های جانوری بسیار بیشتری به صورت پراکنده در این مناطق وجود دارند، امکانات لازم برای این شرایط را فراهم کرده و در زمستان امسال حتی یک آهو هم در مناطق تحت مدیریت محیط زیست تلف نشد.

کارنامی با اشاره به اقداماتی که محیط زیست فارس برای زمستان گذرانی حیات وحش در مناطق تحت مدیریت این سازمان در این استان انجام شده، افزود: در بسیاری از مناطق که سرما بی سابقه بود از محیط بانان خواستیم که با آتش زدن لاستیک، گرمای لازم را فراهم کنند تا از فرار حیات وحش به روستاهای اطراف و شکار آنها جلوگیری شود. همچنین علوفه و دانه لازم را برای جانوران در این مناطق به میزان لازم فراهم کردیم. بنابراین وقتی می شود در اشلی به این بزرگی به راحتی از تبدیل عوامل طبیعی مانند برف به بحران جلوگیری کرد در مساحت کوچکی همچون باغ پرندگان که تنها 2500 پرنده در آن وجود دارد، چنین اقداماتی اصلا سخت و غیرممکن نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان محیط زیست بر نحوه نگهداری پرندگان در این گونه باغ ها که توسط بخش خصوصی اداره می شوند، نظارت نمی کند، اظهار داشت: محیط زیست بر نحوه نگهداری و ورود و خروج پرندگان به این باغها نظارت می کرد اما در هیچ محیط محصوری مانند باغ پرندگان، حفاظت فیزیکی به عهده سازمان محیط زیست نیست.

مدیر کل محیط زیست استان فارس یادآور شد: البته این اولین باری است که چنین حادثه ای در فارس رخ داده و تجربه ای است برای محیط زیست تا نظارت خود را بر این گونه مکانها با جدیت بیشتری اعمال کند. در این حادثه هم اگر بررسی های کارشناسی نشان دهد که علت حادثه کوتاهی مسئولان باغ است حتما ضرر و زیان و خسارات ناشی از تلفات پرندگان به ویژه آنهایی که از گونه های وحشی بوده اند، از مدیران این باغ گرفته می شود.

وی در پاسخ به اینکه محیط زیست با شرکت گاز برای گازرسانی به این باغ رایزنی خواهد کرد، افزود: این به عهده مدیران باغ است اما در بسیاری موارد به عنوان مثال شرکت گاز از مدیران درخواست می کند که با پرداخت بخشی از هزینه ها، فراهم کردن این امکانات را سرعت بخشیده و تسهیل کنند اما کمتر دیده می شود که بخش خصوصی حاضر باشد که هیچ هزینه ای بپردازد.

به اعتقاد کارنامی در حال حاضر صرفنظر از ضرر و زیانی که از بابت تلفات این پرندگان به تنوع زیستی و محیط زیست وارد شده، ضرر اصلی را خود مسئولان این باغ کرده اند که با سرمایه خود این پرندگان را وارد کرده اما به دلیل بی تدبیری بخشی از سرمایه خود را از دست داده اند.

_______________________
برداشت از: mehrnews.com
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط amin ، P@RSA


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  موج سواری مسئولان سازمان محیط زیست و هموطنی که خسارت چوپان لرستانی را پرداخت کرد Neda Ariania 0 4,004 12-02-2014، 09:15 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  هشدار محیط زیست تهران نسبت به یخ‌زدگی حیوانات در باغ‌وحش و باغ پرندگان پایتخت Neda Ariania 0 4,005 03-02-2014، 10:08 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  رها سازی پرندگان باغ وحش ساری Neda Ariania 1 4,692 01-02-2014، 10:42 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  گزارش ایسنا از همایش میثاق جامعه مدنی با مسئولان Neda Ariania 0 3,198 27-01-2014، 11:18 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  پرندگان مهاجر میقان یخ زدند! (تصویری) Neda Ariania 0 3,315 25-01-2014، 11:27 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  اظهارات متناقض مسئولان فدراسیون فوتبال behnam 0 2,520 15-01-2014، 11:47 PM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان