امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
ornithorhynchus anatinus پلاتیپوس platypus

پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus
08-06-2014، 08:36 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 09-09-2019، 10:35 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus
نام علمی: Ornithorhynchus anatinus

اسامی عمومی: platypus     ( پلاتیپوس )

پلاتیپوس منقار اردکی  Duck-Billed Platypus

خانواده:  Ornithorhynchidae


[تصویر:  1402236115.jpg]
پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus

زیستگاه اصلی : شرق استرالیا و جزیره تاسمانی

طول بدن:  40 - 60 سانتی متر

طول دم :   8.5 - 15 سانتی متر

وزن : 0.8 - 2.5 کیلو گرم

وضعیت زندگی: در مناطق مرطوب و بارانی شرق استرالیا و جزیره تاسمانی ساکن است . زندگیش در نهرها ، آبگیرها ، کانال ها ، رودخانه هایی با شیب ملایم و جریان کم که عمقشان به طور معمول کمتر از 5 متر است زندگی می کنند. شناگر بسیار ماهری هستند و نوکی شبیه اردک و دمی شبیه بیور، جونده امریکایی دارند. نرها از لحاظ جثه از ماده ها بزرگترند و دارای دو خار سمی روی پاهایشان می باشند ، ماده دارای غدد شیری می باشند و نوک پستان مانند دیگر پستانداران ندارند. نرها قلمرو طلب هستند و ممکن است با هم درگیر شوند. هر نر قلمرویی در حدود 7 کیلومتر مربع دارند که با قلمروی 3 تا 5 ماده همپوشانی دارد. معمولا به طور کلی به تنهایی زندگی می کنند. طول روز را در لانه زیر زمینیش در کناره ی رودخانه به استراحت می پردازند و عمدتا در شب ها به جستجوی غذا می پردازند. معمولا لانه ی خود را 30 سانتی متر بالاتر از سطح اب می سازند. آنها شناگران بسیار عالی هستند و  بیشتر وقت خود را در آب می گذرانند. آنها می توانند سوراخ های بینی، چشم و گوش خود ببندند تا از ورود آب به آنها جلوگیری کند.

تغذیه: در درجه اول بی مهرگان اب شیرین  و بعد سخت پوستان آبزی ،میگو، تخم ماهی و ماهی کوچک

تولید مثل: اطلاعات محدودی وجود دارد. دوره بارداری حدود 27 روز است و دوره انکوباسیون تخم ها 10 روز می باشد. شیردهی سه تا چهار ماه طول می کشد.ماده ها در 2 سالگی به بلوغ می رسند ولی اولین تخم گذاری را در 4 سالگی انجام می دهند . نرها در 2 سالگی بالغ میشوند.در هر دوره 1 تا 3 تخم می گذارند.

طول عمر: 10 سال در طبیعت و 17 سال در اسارت


برگرفته از:
کد:
http://www.theanimalfiles.com/mammals/egg_laying_mammals/duck_billed_platypus.html

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Ornithorhynchus_anatinus/

http://en.wikipedia.org/wiki/Platypus

http://www.iucnredlist.org/details/40488/0

2014/06/08
بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، shervin ، AlirezA M ، shamim
15-06-2014، 09:28 AM,
#2
RE: پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus
[تصویر:  1402901015.jpg]
پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus

[تصویر:  1402823172.jpg]
پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus

[تصویر:  1402903163.jpg]
پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus

[تصویر:  1402817211.jpg]
پلاتیپوس در حال خروج از لانه / platypus / Ornithorhynchus anatinus
پاسخ
 سپاس شده توسط amin ، P@RSA ، shervin ، AlirezA M ، shamim
28-06-2015، 11:42 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 09-09-2019، 10:38 AM، توسط Neda Ariania.)
#3
RE: پلاتیپوس/ platypus / Ornithorhynchus anatinus
پلاتی پوس جانوری نیمه آبزی است و بسیاری از ویژگی های فیزیکی اش با زندگی در آب های شیرین سازگار است. پاهایی کوتاه اما نیرومند دارد. انگشتان پایش پرده دار است ولی سرپنجه های بلندی دارد که برای حفاری بسیار سودمند است. در پاهای جلویی این جانور، پرده ها جلوتر از سرپنجه ها قرار گرفته و پاروهای جالبی را شکل داده اند. این پرده ها می توانند روی زمین تا شده تا پنجه ها برای حفاری آماده شوند. روی هر آرنج حیوان نر، زائده ای است که با غدد زهراگین پای او مرتبط است. این زائده ها علیه مهاجمان و پلاتی پوس های رقیب به کار می آیند اما هیچ گاه برای شکار استفاده نمی شوند. زهر آن برای انسان کشنده نیست اما درد شدیدی در پی دارد. چشم و گوش پلاتی پوس درون شیارهایی قرار دارد و هنگامی که حیوان زیر آب می رود، چین و چروک های پوست، آن ها را به هم می آورد و می بندد. بدین ترتیب هنگامی که جانور زیر آب مشغول شکار است، برای یافتن صید متکی به حس لامسه منقار چرمی خود است. مجاری بینی این حیوان در انتهای لبه بالایی منقار قرار دارد اما تنها زمانی که حیوان روی آب است، عمل می کند. پلاتی پوس های جوان دارای دندان هستند و بر خلاف حیوانات بالغ، دندانه هایی سفت و برجسته در کناره های منقار دارند و با آن غذا را خرد می کنند.



این جانور غالبا در ته آب تغذیه می کند. چگونگی یافتن غذا به این صورت است که به درون آب شیرجه زده، یک دقیقه یا بیش تر آن جا می ماند و با منقارش لجن های کف را به دنبال سخت پوستان، حشرات آبزی و نوزاد حشره ها وارسی می کند. قورباغه و اقسام حیوانات کوچک و انواع گیاهان را نیز می خورد. این حیوان اشتهای زیادی دارد به گونه ای که هر شب نزدیک به یک کیلوگرم غذا می خورد.



در مواقع خطر یا وقتی هوا سرد است، به سوراخ هایی که در کناره رودخانه و بالاتر از سطح آب قرار دارد، پناه می برد. اما در فصل زاد و ولد، حیوان ماده در سوراخی که به عمق 12 متر یا بیش تر حفر کرده است و در لانه ای پوشیده از علف و برگ های خشک 2 تا 3 تخم می گذارد. این تخم ها که نرم و لاستیکی اند، در کنار هم سفت می شوند. جانور ماده مدخل ورودی حفره را با مواد گیاهی مرطوب، مسدود می کند و همین باعث جلوگیری از خشک شدن تخم ها در دوره 7 تا 14 روزه رشد آن ها می شود. هنگامی که نوزادان سر از تخم بیرون می آورند، ضعیف اند و طول شان 1.25 سانتی متر است و تا 5 ماهگی از شیری که از شکاف جداره بطنی مادر خارج می شود، تغذیه می کنند.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط shervin ، AlirezA M ، Neda Ariania ، behnam ، shamim




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان