امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5

[-]
کلمات کلیدی
myrmecobius numbat نامبت fasciatus

نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus
12-06-2014، 04:14 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 31-05-2015، 09:45 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus
نام علمی:  Myrmecobius fasciatus

اسامی عمومی:  numbat ( نامبت )

  marsupial anteater ،Banded Anteater,  walpurti- مورچه خوار کیسه دار

خانواده:  Myrmecobiidae



[تصویر:  1402613123.jpg]
نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus

زیستگاه اصلی: استرالیا
 
وزن:  300 تا 752 گرم

طول بدن:
   175 تا 290 میلی متر

طول دم :
120 تا 210 میلی متر

وضعیت زندگی: از آغاز استقرار اروپایی ها در استرالیا، فراوانی نامبت ها به طور چشمگیری کاهش یافته است. پیش از اشغال  جنوب استرالیا،در نیوساوت ویلز و ویکتوریا و بخش هایی از استرالیای غربی و سرزمین شمالی،  نامبت وجود داشته ولی در حال حاضر تا 99 درصد جمعیتش از میان رفته است. تنها دو جمعیت طبیعی باقی مانده، سایت های Dryandra و Perup،که هر دو در غرب استرالیا واقع شده اند. جمعیت دوباره به رزرو طبیعی سنگ اژدها  ،جنگل Batalling، Tutanning و رزرو طبیعی Boyagin  ( که همه در استرالیای غربی واقع شده اند) و پناهگاه Yookamurra (واقع در جنوب استرالیا) و پناهگاه اسکوشیا (واقع در ولز جنوبی جدید)  معرفی شده اند.
هنگامی که نامبت ها  فراوان بودند، جنگل های نیمه خشک و خشک (متشکل از درختچه هایی از اکالیپتوس  و اقاقیا) و مراتع (تشکیل شده از گیاهان داروئی از جنس Triodia و Plectrachne) اشغال کرده بودند. در حال حاضر، آنهاتنها در جنگل های اکالیپتوس، که در ارتفاع حدود 317m واقع شده است و در مناطق مرطوب حاشیه جنگل ها به دلیل فراوانی درختان قدیمی و  تنه های پوسیده ی می توان یافت. تنه های خالی و درختان افتاده در جنگلهای قدیمی نقش بسیار مهمی در زندگی نامبت ها بازی می کنند. در شبها در داخل این درختان لانه می کندو در طول روز هم در کنار این درختان به شکار حشرات می پردازد که اگر نباشند ممکن است نامبت ها طعمه ی پرندگان شکاری و روباه ها شوند. در طول فصل جفت گیری، درختان تو خالی نقش مهمی در تغذیه نامبت ها بخاطر فاوانی موریانه و لانه گزینی در فصل تولید مثل دارند. حضور نامبت ها بستگی  زیادی به وجو جمعیت های موریانه دارد به طوری که اگر منطقه دارای درختان پوسیده ی کم و درجه حرارت برای موریانه بیش حد سرد و بیش از حد گرم باشد در انجا یافت نمی شود.  دارای زبانی بسیار بلند به طول 10 سانتیمترند که برای شکار موریانه ها و مورچه ها استفاده می شود. معمولا به تنهایی زندگی می کنند به جز مادر و فرزندانشان.بیش از بیست سال است که تلاشهای  گسترده ای برای نجات این گونه از ورطه انقراض درحال انجام است و هنوز نوتانسته به محدوده ی پراکنش خود به طور کامل گسترده شود.

تغذیه: در درجه اول از موریانه، اگر چه آنها مصرف برخی از مورچه را نیز می پذیرند. در هر روز حدود 15،000 تا 20،000 موریانه ها می خورند.

تولید مثل: دارای فصل جفت گیری است که از دسامبر تا ژانویه رخ می دهد.، نامبت های نر شروع به ترشح ماده روغنی از غده استرنوم خود که در بالای قفسه سینه واقع شده است می کنند. نرها این روغن را به سنگ ها و تنه ی درختان می مالند تا امادگی خود را برای جفت گیری اعلام کنند.، علاوه برا این به نرهای دیگر هشدار می دهد تا از قلمروی او دوری کنند. هنگامی که نر یک ماده را بخواهد توجه ویژه ای به ان می کند و در اخر صداهایی برای هم در میاورند.  بعد از جفت گیری ، که حدودا  کمتر از یک دقیقه تا یک ساعت می کشد نر ممکن است ماده را رها کند و به دنبال جفت ماده ی دیگری برای جفت گیری باشد. نرها در 12 ماهگی و ماده ها در 24 ماهگی بالغ میشوند . هر ماده هر سال فقط یک با رزاد اوری می کند و فقط ماده هایی که فرزندانشان را از دست داده اند دوباره جفت گیری می کنند. دوران بارداری حدود 14 روز طول می کشد . نامبت های ماده فاقد کیسه ی شکمی هستند و فقط دارای پوستی در زیر پستانها هستند. جنین ها بعد از تولد خود را به نوک سینه ها که 4 عدد است می رسانند و محکم به انها می چسبند. این رفتار تا 6 ماه برای بچه های نامبت ادامه دارد تا جایی که بچه ها به قدری بزرگ شوند که دیگر مادر با وجود انها نتواند راه برود.در این مرحله فرزندان را به لانه منتقل کرده و از نوک سینه ها جدا می کنند . اما تا 9 ماهگی در لانه نیز به شیردهی ادامه می دهند. نرها در پرورش و بزرگ کردن فرزندان نقشی ندارند.

طول عمر: حدود 5 تا 6 سال در طبیعت ولی در اسارت یک ماده 7 سال و یک نر 11 سال زنده ماندند.

برگرفته از:

کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Numbat

http://www.iucnredlist.org/details/14222/0

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/accounts/Myrmecobius_fasciatus/


2014/06/12
بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، AlirezA M
14-06-2014، 11:16 PM,
#2
RE: نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus
[تصویر:  1402778369.jpg]
نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus

[تصویر:  1402821823.jpg]
نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus

[تصویر:  1402811452.jpg]
نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus

[تصویر:  1402823593.jpg]
زبان بلند و چسبنده ی نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus

[تصویر:  1402827986.jpg]
نوزادان چسبیده به سینه های ماده نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، amin ، P@RSA ، AlirezA M
30-05-2015، 01:53 PM,
#3
RE: نامبت / numbat / Myrmecobius fasciatus
این جانور بیشتر از موریانه ها تغذیه می کند اما مورچه ها و برخی دیگر از بی مهرگان کوچک را نیز می خورد.



   
نام بت

زبانی چسبناک تقریباً به طول 10 سانتیمتر دارد که با آن حشرات را به داخل دهانش می روبد. دندان های رشد نیافته ای دارد که تنها برای خرد کردن و آرام کردن حشراتی مناسب است که در حال وول خوردن هستند. گونه ای نامبت مشاهده شده است که در اسارت روزی 10 تا 20 هزار موریانه می خورد.

این جانور بین ماه های ژانویه و مه یکبار زاد و ولد می کند که حاصل آن 4 نوزاد است. این حیوان کیسه ندارد. از همین رو نوزادان باید به پستان مادر بچسبند و مادر نیز همان گونه که این سو و آن سو به دنبال غذا می گردد آنها را با خود حمل می کند.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط AlirezA M ، behnam


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  والابی خرگوشی راه راه / Banded Hare Wallaby / Lagostrophus fasciatus behnam 1 4,082 14-06-2014، 11:18 PM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان