امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
seal سیل hydrurga leopard leptonyx پلنگی

سیل پلنگی / Leopard seal / Hydrurga leptonyx
06-11-2013، 08:45 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 13-08-2014، 07:22 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
سیل پلنگی / Leopard seal / Hydrurga leptonyx
نام علمی: Hydrurga leptonyx

نام عمومی: Leopard seal ( سیل پلنگی )

خانواده: Phocidae

[تصویر:  1383781136.jpg]
سیل پلنگی / Leopard seal / Hydrurga leptonyx


زیستگاه اصلی : کلا" در آب های نیمکره جنوبی یافت می شوند بخصوص در سواحل قطب جنوب اما با این حال گاهی می توان آنها را در بخش های جنوبی استرالیا ، تاسمانیا ، جنوب آفریقا ، نیوزیلند ( زلاند نو ) و سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی یافت.

وضعیت بدنی: از نظر بزرگی جثه در قطب جنوب ، حائز رتبه دوم در بین سیل هاست چرا که ( سیل فیلی جنوبی ) مقام اول را به خود اختصاص داده است. جثه این سیل ، بزرگ و ماهیچه ای است. پشتش به رنگ خاکستری تیره و شکمش به رنگ خاکستری روشن است. گلویش متمایل به سفید است با خالهایی سیاه که نام عمومی اش ( پلنگی ) را بخاطر همین خصیصه به او داده اند. ماده ها عموما" از نرها جثه بزرگتری دارند. همانند بسیاری از گوشتخواران ، دندان های پیشین تیزی دارد. این سیل از قدرت بینایی و بویایی بسیار قوی برخوردار است.

وزن: نرها به وزنی در حدود 200 تا 453.5 کیلوگرم خواهند رسید و ماده ها در نهایت بین 225 تا 591 کیلوگرم وزن پیدا خواهند کرد.

طول بدن: نرها بین 2.5 تا 3.2 متر رشد طولی پیدا می کنند درحالیکه طول بدن ماده ها به 2.4 تا 3.4 متر خواهد رسید.

وضعیت زندگی: این سیل حیوانی است که بطور منفرد زندگی می کند و فقط در زمان جفت یابی است که آنها را در گروه هایی کوچک می بینیم.

شکار و تغذیه: در عین حال که حواس بویایی و بینایی قوی دارد ، بدن دوکی شکلش هم به او کمک می کند که در آب به راحتی حرکت کند و این توانایی ها وقتی در کنار هم قرار می گیرند او را به یک شکارچی مخوف تبدیل می کنند. این حیوان خصلت کنجکاوی را هم با خود دارد و دیده شده که با پنگوئن ها بازی می کند بدون اینکه تمایلی به خوردنشان داشته باشد. در حقیقت فهرست غذایی اش شامل غذاهای بسیار متنوعی است از میگو ها گرفته تا ماهیان مرکب و ماهی ها که بیشتر ، سیل های کوچک مشتاق به تغذیه از آنها هستند تا پنگوئن های امپراطور و شاه و سایر سیل ها که غذای سیل های پلنگی بزرگتر می شوند. در گذشته چنین تصور می شد که آنها پوست طعمه خود را قبل از خوردن می کنند اما این ادعا کاملا" اشتباه است. چون دندان هایشان مناسب ریز کردن گوشت طعمه نیست ، طعمه خود به چپ و راست می کوبند تا گوشت طعمه دریده و به قسمت های کوچکتر تبدیل شود.

تولید مثل: زمان تولید مثل که نزدیک می شود ، ماده ها سوراخی در یخ ها حفر می کنند و بعد از یک دوره بارداری نه ماهه ، بچه سیل در تابستان به دنیا می آید. مادر تا زمانیکه بچه اش توانایی شکار و تغذیه را پیدا کند ، از او نگهداری خواهد کرد.

طول عمر: حدود 26 سال و حتی بیشتر عمر می کند . تنها دشمن طبیعی آنها ، اُرکاها ( نهنگ های قاتل ) هستند.


برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Leopard_seal
www.bbc.co.uk
www.antarcticconnection.com
صفحه مورد نظر در لینک بالا در دسترس نیست
http://www.pinnipeds.org/seal-information/species-information-pages/the-phocid-seals/leopard-sea
photo: commons.wikimedia.org

ندا آریانیا / Thursday 11 September 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، P@RSA ، shervin
15-06-2015، 10:06 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 20-06-2015، 10:06 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: سیل پلنگی / Leopard seal / Hydrurga leptonyx
این خوک آبی، بدنی لاغر دارد و ساختمان بدنش کاملاً برای شنا با سرعت زیاد مناسب است. دهان بزرگش نیز برای گرفتن پنگوئن ها و دیگر خوک های آبی که غذای عمده او را تشکیل می دهند، مناسب است.

پنگوئن ها را زیر آب یا وقتی نزدیک یخ ها شنا می کنند، صید می کند و پیش از آن که صید را بخورد، با کمک دندان هایش، پوست آن را با مهارت زیادی از هم می درد. انواع ماهی به ویژه ماهی مرکب و سخت پوستان را نیز صید می کند.

ظاهراً فصل جفت گیری اش از ژانویه تا مارس ادامه دارد، اما درمورد آن آگاهی چندانی در دست نیست.


منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، shervin




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان