امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
rays amp سفره خاردار ماهیان و عمومی stingrays درباره ماهی ها مطالب

مطالب عمومی درباره سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays
22-11-2013، 02:01 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 27-08-2014، 11:07 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
مطالب عمومی درباره سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays
[تصویر:  1385190511.jpg]
سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays


سفره ماهی ها، ماهی های غضروفی هستند که اغلب به آب های شور تعلق دارند و از وابستگان کوسه ها به شمار می آیند. البته انواعی از آنها هم در آبهای شیرین آسیا، آفریقا و فلوریدا زندگی می کنند. چیزی که هست، بیشتر این سفره ماهی ها نه ترسناک و تهدید آمیز هستند و نه خطرناک.


[تصویر:  1385193630.jpg]
سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays



این سفره ماهی ها با حرکاتی شبه پروازی شنا می کنند و در واقع با حرکت دادن باله های سینه ای شان این کار را انجام می دهند. آنها بدن تختی دارند و به همین دلیل قادرند خود را در اعماق دریا مخفی کنند.


از آنجاییکه چشم آنها در بالای بدنشان و دهانشان در زیر بدن قرار گرفته است، نمی توانند طعمه خود را ببینند. در عوض از حواس بویایی یا گیرنده های الکتریکی مشابه برخی کوسه ها استفاده می کنند. غذای آنها را نرم تنانی مثل حلزون، خرچنگ ها و نیز گاهی ماهی های کوچک تشکیل می دهند. آنها چنان در زیر شن ها به کمین می نشینند که گاهی جز چشم ها و دمشان چیزی دیده نمی شود.



[تصویر:  1385165881.jpg]
سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays



نیش تیز خار مانندی در انتهای دم شلاق مانندشان قرار دارد و قابلیت رشدش هم عموماً تا 37 سانتیمتر است. در زیر نیش خار مانند این ماهی، دو شیار محتوی غده زهر وجود دارد. تمام طول نیش با یک پوست نازک پوشیده شده و زهر در داخل آن قرار گرفته است. به این دلیل به این نوع سفره ماهی، سفره ماهی خاردار یا نیش دار Stingray می گویند. البته گاهی  به این ماهی ها، سفره ماهی دم شلاقی whip-tailed ray هم می گویند.


سفره ماهی ها معمولاً با یک حالت تهاجمی حمله نمی کنند حتی زمانیکه در حال دفاع از خود باشند. آنها بیشتر به هنگام تهدید، با شنا از محل خطر دور می شوند.



[تصویر:  1385210709.jpg]
سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays
photo: media.brainz.org



زخمی که توسط سفره ماهی خاردار ایجاد می شود باید تحت تشخیص و درمان پزشکی قرار گیرد. زخم باید کاملاً تمیز شود و حتی با یک عمل جراحی، احتمالاً خرده های خار از داخل زخم خارج شوند. حتی پس از تمیز کردن محل جراحت هم باید با انجام رادیوگرافی از خارج شدن تمام قسمتهای احتمالاً شکسته و خرد شده خار مطمئن شد. 


[تصویر:  1385176706.jpg]
سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays
photo: absolutedivers.com



انسانها معمولاً از ناحیه پا از طرف این سفره ماهی ها گزیده می شوند که البته بستگی به سایز سفره ماهی هم دارد. غالباً خار زهردار در زخم می شکند که البته برای سفره ماهی کُشنده نیست چرا که خارش دوباره رشد  خواهد کرد اما برای انسان می تواند مرگ آفرین باشد.



[تصویر:  1385156665.jpg]
سفره ماهی ها و سفره ماهیان خاردار Rays & Stingrays



با این وجود، سفره ماهی های کُشنده و قاتل خیلی نادر هستند. یکی از معروف ترین کسانی که مورد حمله سفره ماهی خاردار قرار گرفت، استیو اروین Steve Irwin بود که حمله سفره ماهی به او منجر به مرگش شد. در سال 2006، استیو مورد حمله یک سفره ماهی خاردار قرار گرفت و قفسه سینه اش با ضربه دم این ماهی سوراخ شد آنهم زمانیکه مشغول غواصی در آبهای استرالیا بود. متاسفانه قبل از اینکه تیم فیلمبرداری اش او را به بیمارستان منتقل کنند، زندگی را بدرود گفت. 




برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Batoidea
http://en.wikipedia.org/wiki/Stingray

ندا آریانیا / Tuesday 5 February 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، soheil124 ، aseman


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سفره ماهی غول پیکر اقیانوسی، شیطان دریا / Giant oceanic manta ray / Manta birostris Neda Ariania 2 7,146 23-06-2017، 10:27 AM
آخرین ارسال: P@RSA
  سفره ماهی خاردار اقیانوس اطلس / Atlantic stingray / Dasyatis sabina Neda Ariania 1 5,362 22-11-2013، 11:48 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان