امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
انگیزترین شگفت های جهان قارچ

شگفت انگیزترین قارچ های جهان
10-09-2016، 08:28 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 11-09-2016، 11:03 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
شگفت انگیزترین قارچ های جهان
1

قارچ مغز / The Brain mushroom / Gyromitra esculenta

[تصویر:  1473607261.jpg]
photo: leifgoodwin.co.uk

یکی از چندین گونه قارچ شناخته شده است که به خاطر شباهتش به قارچ مورکلا (نوعی قارچ خوراکی) به قارچ مورکلای بدلی شهرت دارد. بطور گسترده ای در سراسر اروپا و شمال آمریکا پراکنده شده است. معمولاً در بهار و اوایل تابستان، زیر کاج های مخروطی در خاک های شنی، جوانه می زند. کلاهک قارج که به رنگ قهوه ای تیره است، شباهت زیادی به مغز دارد و می تواند تا 10 سانتی متر بلندی و 15 سانتیمتر پهنا پیدا کند. بلندی ساقه سفید آن هم می تواند به 6 سانتی متر برسد. اگرچه، این قارچ بطور بالقوه اگر بصورت خام خورده شود، کشنده است، اما در اسکاندیناوی، شرق اروپا و شمال آمریکا، یک خوراک لذید به شمار می آید. با اینکه این قارج در برخی از نواحی پیرنه شرقی، طرفدارانی دارد، اما فروش آن به عموم در اسپانیا ممنوع است. ممکن است قارچ های مغز تازه در فنلاند به فروش برسند، اما حتماً باید آن را با دستورالعمل ها و هشدارهای صحیح مربوط به استفاده و طبخ، عرضه کرد. این قارچ در املت، سوپ یا بصورت سرخ شده در فنلاند مصرف می شود. با اینکه معمولاً هنوز این قارچ را قبل از تهیه، نیم پز می کنند، اما شواهد اخیر نشان داده که حتی به این روش هم ممکن است بطور کامل، خوردنش بی خطر نباشد، بنابراین، نگرانی از اینکه حتی پس از رعایت همه نکات و آماده کردن غذا به روش صحیح، باز هم خطر به قوت خود باقی باشد، وجود دارد.

2
قارچ دندان خونین / The Bleeding Tooth fungus / Hydnellum peckii


[تصویر:  1473532953.jpg]
photo: eforum2.cari.com.my

اجازه دهید یکی از غیر معمول ترین اعضای قلمرو قارچ ها را به شما معرفی کنم: قارچ دندان خونین که البته اغلب با نام های مختلفی که همگی به آب یا خون موجود در گیاه اشاره دارند، نامگذاری شده است.
بومی شمال آمریکاست و البته بیشتر در شمال غربی اقیانوس آرام و جنگل های کاج یافت می شود. با این حال، قارچ های دندان خونین در اروپا و اخیراً در ایران و کره هم دیده شده اند. در اولین نگاه به قارچ دندان خونین، ممکن است چنین تصور شود که ردی از خون یکی از جانوران جنگلی بر روی کلاهک سفید قارچ ریخته است. اما با بررسی دقیق تر، مشخص می شود که مایعات سرخ رنگی از طریق منافذ کوچک قارچ به بیرون تراوش می کنند. 

3
توپ پُفی غول پیکر / The Giant puffball / Calvatia Gigantea


[تصویر:  1473553223.jpg]
photo: wikimedia.org

قارچ توپ پُفی غول پیکر، به راحتی بخاطر شکل و اندازه اش، شناسایی می شود. معمولاً به اندازه یک توپ فوتبال است و کم و بیش گرد می باشد. اگر چه، ممکن است اندازه بسیار بزرگتری هم پیدا کند (نمونه های 50 پوندی به ثبت رسیده اند!)، و بجای گرد، قطره ای شکل باشد، بویژه زمانی که رشد زیادی پیدا می کند.

4
سیگار شیطان / The Devil's Cigar / Chorioactis


[تصویر:  1473617774.jpg]
photo: mushroomobserver.org

کمیاب ترین قارچ های جهان هستند؛ قارچ هایی ستاره ای شکل که نام سیگار شیطان به آنها داده اند. با نام ستاره تگزاس Texas star نیز شناخته می شود. سیگار شیطان، تنها در مرکز تگزاس، دو منطقه دور دست در ژاپن و اخیراً در کوه های نارا یافت می شود. این قارچ، یک کپسول سیگار شکل به رنگ قهوه ای تیره است که در زمان باز شدن جهت انتشار اسپورهایش، شبیه به ستاره ای به رنگ قهوه ای مایل به زرد می شود. نیز این قارچ یکی از معدود قارچ های شناخته شده ای است که به هنگام رها سازی هاگ هایش، صدای سوت مشخص و واضحی تولید می کند.

5
قارچ دُم بوقلمون / Turkey Tail / Trametes versicolor


[تصویر:  1473564122.jpg]
photo: mykoweb.com

قارچ دُم بوقلمون برای اینکه تنها عضو از گروه قارچ های مرغی جنگلی باشد، با آنها تمایز مشکوکی دارد. با این حال، دو قارچ جوجه جنگلی و مرغ جنگلی به هیچ عنوان شبیه به مرغ و جوجه نیستند، در حالی که قارچ دُم بوقلمون، شبیه به دُم بوقلمون است. به راستی چه کسی این نحو نامگذاری را آغاز کرده است؟ ...

6
قارچ آبی آسمانی / Sky Blue mushroom / Entoloma hochstetteri

[تصویر:  1473559018.jpg]
photo: flickr.com

این گونه، بومی زلاند نو و هند است. این قارچ کوچک، رنگ تماماً آبی مشخصی دارد، در حالی که گیل ها بخاطر اسپورها، رنگی مایل به سرخ دارند. رنگ آبی این قارچ به خاطر وجود سه رنگدانه azulene است. این قارچ، خوراکی نیست اما اینکه آیا سمی است یا نه، مشخص نیست. قارچ آبی آسمانی، یکی از 6 قارچ برجسته در مجموعه تمبرهای قارچی نیوزیلند است که در سال 2002 منتشر شد. همچنین تصویر این قارچ در سال 1990 بر پشت اسکناس 50 دلاری نیوزیلند به چاپ رسیده است.

7
قارچ دندان ریشو / Bearded Tooth mushroom / Hericium erinaceus

[تصویر:  1473626074.jpg]
photo: wildaboutbritain.co.uk

این قارچ که شبیه به رشته فرنگی است، با نام های مختلفی مثل قارچ یال شیر  Lion's Mane Mushroom ، قارچ دندان ریشو Bearded Tooth Mushroom ، قارچ جوجه تیغی Hedgehog Mushroom ، قارچ جوجه تیغی ریشو Hedgehog Mushroom و یا قارچ دندان ریشو Bearded Tooth Fungus شناخته می شود. این قارچ خوراکی در گروه قارچ های دندانی قرار می گیرد. این قارچ ها در وحش، در اواخر تابستان و پاییز بر بدنه چوب های سخت مرده جنگلی، بویژه راش آمریکایی دیده می شوند.

8
شاخ بد بوی سگ / Dog Stinkhorn / Mutinus caninus

[تصویر:  1473599924.jpg]
photo: en.wikipedia.org

به لحاظ ظاهری، ساقه سفید و بلندی دارد و سری ژلاتینی و گرد به رنگ قهوه ای مایل به سبز بر بالای آن دیده می شود. سر این گیاه در نهایت به گِل و لجنی بد بو حاوی اسپور تبدیل می گردد. این قارچ ها، اغلب در گروه های کوچک بر روی بقایای چوب ها یا بستر برگ ها، در حال رشد مشاهده می شوند. آنها را می توان در طول تابستان و پاییز در اروپا و شمال شرقی آمریکا یافت. بطور کلی، از جمله قارچ های خوراکی محسوب نمی شوند، اما ظاهرا در مرحله تخم، مصرف خوراکی دارند.

9
قارچ درخشنده / Bioluminescent fungi / Mycena chlorophos

[تصویر:  1473590155.jpg]
photo: playgroundmag.net

نه، شما دچار توهم نشده اید، بلکه حقیقتاً در حال مشاهده یک قارچ سبز روشن هستید. این قارچ های سبز نئونی، در طول فصل بارانی، در جنگل های برزیل و ژاپن پدیدار می شوند و اسپورهای درخشانشان، کف جنگل پراکنده می شود. پایه تنه درختان، شاخه های افتاده، بستر برگ ها و خاک مرطوب، زمینه مناسبی را برای پرورش قارچ فراهم می کنند. ظاهر شعله ور این قارچ ها بخاطر شب تابی، یکی از واکنش های عجیب اما شگفت انگیز است که بطور طبیعی در بسیاری از گیاهان و جانوران اتفاق می افتد.

10
آمانیتای مگس / Fly Amanita / Amanita muscaria

[تصویر:  1473574222.jpg]
photo:amanitashop.com

با عنوان آگاریک مگس fly Agaric نیز شناخته می شود. قارچی سمی و روانگردان است. یکی از چندین گونه قارچ در جنس آمانیتا است که چندین زیرگونه دارد و هر کدام هم رنگ کلاهک متفاوتی دارند. از جمله شناخته شده ترین قارچ ها هستند که بطور گسترده ای در فرهنگ عامه با آنها مواجه می شویم. در کتاب کودکان، فیلم ها، تزیینات باغ ها، کارت های تبریک و بازی های کامپیوتری، آنها را می بینیم. این قارچ سمی به شدت با یک کتاب معروف که به فیلم تبدیل شد، عجین شده است؛ "آلیس در سرزمین عجایب" . به آن، قارچ مگس هم می گویند که از گفته آلبرتوس ماگنوس Albertus Magnus یا آلبرت کبیر گرفنه شده، آنجا که می گوید: "به آن قارچ مگس می گویند، چرا که اگر در شیر خرد شود، مگس ها را می کشد."


برگرفته از:

کد:
http://www.oddee.com/item_97309.aspx

ندا آریانیا /// 2016/09/10
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Am!r ، AlirezA M ، P@RSA ، mehran




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان