امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
s equus grevyi zebra گورخر grévy گروی

گورخر گروی / Grévy's zebra / Equus grevyi
17-09-2016، 12:39 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 18-09-2016، 08:54 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
گورخر گروی / Grévy's zebra / Equus grevyi
نام علمی: Equus grevyi

اسامی عمومی: Grévy's zebra    ( گورخر گروی )

imperial zebra - گورخر سلطنتی

خانواده: Equidae

[تصویر:  1474179980.jpg]
گورخر گروی / Grévy's zebra / Equus grevyi


زیستگاه اصلی:
در حال حاضر در کنیا و اتیوپی یافت می شود ولی قبلا در سومالی و سودان هم یافت می شد.

وزن:  349-451 کیلوگرم

طول بدن:
  125-150 سانتی متر

ارتفاع: 1.45-1.6 متر 

طول دم :
 55–75 سانتی متر

وضعیت زندگی: بر خلاف دیگر اعضای خانواده تک سمان که بسیار به گله های منسجم خود وابسته اند در گورخر گروی اینطور نیست و میتواند هر روز در گله ای جدید دیده شود و معمولا به طور ازادانه در هر طرف حرکت می کنند و تغذیه می کنند. تنها نر ها دارای قلمرو هستند و محدوده ای به طور متوسط 6 کیلومتر مربع را با سرگین خود علامت گذاری می کنند و به دفاع از ان می پردازند. در زمان شیر دهی هر روز باید اب بنوشند ولی بعد از این دوره نیاز کمتری به اب دارند و در فواصل بیشتری برای نوشیدن اب می ایند. شکارچیان طبیعی این گونه شامل شیر ، کفتار ، پلنگ ، سگ وحشی آفریقایی می باشد ولی در این میان شکار توسط انسان ، تخریب زیستگاه ، خشکسالی و بیماری های مشترک بین دام های اهلی و گورخر ها بیشتر از نود درصد از جمعیت این گونه را از بین برده است و در معرض خطر انقراض قرار داده است.

تغذیه: گیاه خوار است و از بوته ها ، علف ها ، گل ها تغذیه می کنند.بیشتر از 30 درصد غذای این گونه را برگ ها بوته ها تشکیل می دهد و دو گونه ی Cenchrus ciliaris و   Chrysopogon plumulosus نقش بسیار مهمی در تغذیه ی این گونه دارند که در جنوب اتیوپی با دخالت انسان و کاشت گونهای از درخت کهور این گیاهان در حال کاهشد.

تولید مثل: بارداری می تواند در تمام طول سال اتفاق بی افتد و هر نر دارای محدوده ای مخصوص به خود است که هر ماده ای که آمادگی جفت گیری داشته باشد با او جفت گیری می کند. دوران بارداری تقریبا 13 ماه است. در هر زایمان یک  بچه بدنیا می آورند. نوزادان در 12 ماهگی از شیر گرفته می شوند. بلوغ جنسی ماده ها در 3 سالگی و در نرها در 6 سالگی اتفاق می افتد. 

طول عمر:
حدود 22 سال تا 30 سال در اسارت و 18 تا 20 سال در طبیعت



برگرفته از:


کد:
http://www.iucnredlist.org/details/7950/0

http://animaldiversity.org/accounts/Equus_grevyi/

https://en.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%A9vy%27s_zebra

http://www.awf.org/wildlife-conservation/grevys-zebra

photo : awf.org

بهنام قربانی
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، mehran ، shervin ، P@RSA ، AlirezA M ، shamim ، رعنا ملکان ، soheil124 ، wrongturn ، aseman
15-09-2019، 10:49 AM,
#2
RE: گورخر گروی / Grévy's zebra / Equus grevyi
گورخر گروی بزرگترین عضو خانواده خود است. سری بزرگ گوش هایی پهن با گوشه های گرد و گردنی نسبتاً کوتاه و قدرتمند دارد. یال صاف و مستقیمی از بالای سر تا پشت گردنش امتداد یافته است. پوست بدنش سفید است و خطهای سیاهی بر آن به چشم می خورد. این خط ها از خط های گورخر معمولی، باریک تر و زیادتر است.

گورخر گروی در روز به چرا مشغول است و ظهر هنگام اگر سایه ای بیابد، زیر آن به استراحت می پردازد. روزها علاقه زیادی به نوشیدن آب دارد.

نرهای بالغ هر یک به تنهایی در قلمرو خود زندگی می کنند در حالی که نرهایی که قلمرویی از خود ندارند، در گله به سر می برند. ماده ها و نوزادان در گله های جداگانه ده دوازده تایی یا بیشتر به سر می برند. در فصول خشک، دسته ماده ها و نرها کوچ می کنند اما نرهای دارای قلمرو تا خشکسالی شدیدی در کار نباشد، در محل خود می مانند.

این حیوان پس از دوره ای که گمان می رود قریب یک سال به طول بینجامد، کره ای به دنیا می آورد. کره قادر است چند روز پس از تولد، مادرش را بشناسد. مدت شش ماه شیر می خورد و تا 2 سالگی نزد مادر می ماند.



منبع: دائرةالمعارف حیوانات / نشر قاف
پاسخ
 سپاس شده توسط Neda Ariania ، shamim ، رعنا ملکان ، shervin ، soheil124 ، mehran ، AlirezA M ، wrongturn ، aseman


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کیانگ / Kiang / Equus kiang behnam 1 3,504 15-03-2014، 04:12 PM
آخرین ارسال: behnam
  اسب شوالسکی / Przewalski's Horse / Equus caballus przewalskii Neda Ariania 3 6,737 10-02-2014، 11:14 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان