امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
آب خرچنگ crayfish شیرین

خرچنگ آب شیرین Crayfish
01-11-2013، 07:38 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 31-08-2019، 12:24 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
خرچنگ آب شیرین Crayfish
اسامی عمومی: Crayfish - Crawfish  (خرچنگ آب شیرین)

برخی از گونه های این خرچنگ در مناطق مختلف با نام های yabby - Lobster - Crawdad و Mudbug شناخته می شوند. ناگفته نماند که برخی از لابسترها مثل " لابستر خار دار spiny lobster " متعلق به آب شور هستند.

اين جانوران در ايران به شاه ميگو معروف هستند.

راسته: Decapoda
...
[تصویر:  1383387069.jpg]
خرچنگ آب شیرین Crayfish


زیستگاه اصلی : سه خانواده بزرگ دارند که دو خانواده در نیمکره شمالی زمین و یکی در نیمکره جنوبی زندگی می کند. اعضای خانواده Parastacidae که ساکن نیمکره جنوبی هستند در آمریکای جنوبی، ماداگاسکار و استرالیا یافت می شوند و آن دو دیگر که ساکن نیمکره شمالی هستند، یکی خانواده Astacidae است که می توان آنها را در غرب اوراسیا (اروپا و آسیا) و غرب آمریکای شمالی یافت و دیگری خانواده Cambaridae است که اعضایش ساکن شرق آسیا و شرق آمریکای شمالی هستند.

وضعیت بدنی: کری فیش ها، سخت پوستان آب شیرین هستند، شبیه لابستر های کوچک، چرا که متعلق به همان گروه اند. از طریق آبشش های پره دارشان تنفس می کنند. بدنشان از دو قسمت اصلی تشکیل شده و دارای 19 بند است.

طول بدن: به طور متوسط تا 17.5 سانتیمتر رشد طولی خواهند یافت اما برخی از گونه ها بزرگتر هم می شوند.

وضعیت زندگی: خودشان را با هر دمایی وفق می دهند. در آب هایی زندگی می کنند که عمق راکدی نداشته باشند. می توان آنها را در نهر ها و جوی ها که آب شیرین در آنها روان است، یافت؛ جاییکه از شر دشمنانشان در امان می مانند. خیلی از این خرچنگ های کوچک، تحمل زندگی در آب های آلوده را ندارند. در کل این سخت پوستان متعلق به مناطق مرطوب، دریاچه ها و رودخانه ها هستند. آنها نه تنها بعنوان غذا توسط انسان ها مصرف می شوند و در اروپا، آسیا، چین، آفریقا، استرالیا، نیوزیلند (زلاند نو) و آمریکا به مصرف غذایی می رسند که حتی بعنوان حیوان خانگی نیز جایی برای خود باز کرده اند. معمولا" این سخت پوستان را در آکواریوم ماهی های آب شیرین نگهداری می کنند. کری فیش ها علاوه بر تغذیه از غذای مخصوص میگو و انواع سبزیجات می توانند با غذای مخصوص ماهی های گرم آبی نیز تغذیه شوند. ضمنا" قادرند ماهی های کوچک را نیز با چنگال هایشان شکار کنند. نیز می توانند به گیاهان داخل تانک صدمه بزنند. با اینحال آنها جانورانی بسیار خجالتی هستند و غالبا" لابلای صخره ها یا زیر برگ های داخل آکواریوم مخفی می شوند. علاوه بر مصرف غذایی یا نگهداری بعنوان حیوان خانگی، ماهیگیران نیز از این جانور بعنوان طعمه استفاده می کنند؛ که گاهی بصورت زنده و گاهی فقط گوشت دمش برای این منظور به کار می رود.

شکار و تغذیه: از حیوانات و گیاهان زنده و مرده تغذیه می کنند.

تولید مثل: معمولا" در بهار اتفاق میافتد اما در زمان های دیگر هم امکان پذیر است.

طول عمر: 2 تا 3 سال


برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crayfish
http://aqualandpetsplus.com/Live%20Food,%20Crayfish.htm

ندا آریانیا / Friday 15 February 2008
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007
01-11-2013، 07:54 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 31-08-2019، 12:46 AM، توسط Neda Ariania.)
#2
لابسترهای آب شیرین freshwater lobsters
درباره خرچنگ های آب شیرین (لابسترهای آب شیرین، کری فیش ها، طعمه های گربه ماهی و ...) بیشتر بدانیم؛
/
 
[تصویر:  1383339425.jpg]
کری فیش حلقه دار Ringed crayfish

این خرچنگ ها که با نام های (crawfish, crawdad, freshwater lobster, yabby, catfish bait, mud bugs) شناخته می شوند، بسیار مورد علاقه مردم هستند و بخصوص بچه ها خیلی راغب به نگهداری از آنها می باشند.
/
[تصویر:  1383389528.jpg]
یابی گورخری Zebra yabbie

بیشتر اطلاعاتی که می خواهیم در اختیار شما بگذاریم مربوط به لابسترهای سرخ، آبی و انواعی از کری فیش ها یا لابسترهای آب شیرین است که در آکواریوم های آب شیرین نگهداری می شوند.
/
 
[تصویر:  1383388507.jpg]
یک بچه لابستر آب شیرین در حال خوردن پلت سیچلاید ( سیکلید )

شنیده شده که برخی لابسترهای آبی استرالیایی، ماهی نمی خورند اما ما هیچ گاه در بین لابسترهای آبی آب شیرین خود، گونه ای را مشاهده نکرده ایم که ماهی خوار نباشد. آنها همه چیز خوارند و معنی آن این است که آنها ماهی های شما را خواهند خورد. گیاهان شما را خواهند خورد. حلزون های شما را خواهند خورد. با وجود آنها، هیچ جانداری در آکواریوم شما در امان نخواهد ماند حتی یک کری فیش دیگر. در عین حال آنها لاشه خواران و گندخواران فوق العاده ای هستند. به همین منظور می توانید از آنها در تانک اسکارها استفاده کنید اما تا زمانی که اسکار ها آنقدر بزرگ نشده باشند که بتوانند آنها را بخورند.
/
[تصویر:  1383381187.jpg]
شما قضاوت کنید: آیا این چنگال ها نمی توانند ماهی شکار کنند!!!

لقمه های خوشمزه:

حتی در وحش هم کری فیش ها، غذا هستند. راکون ها، ماهی های بزرگ، کری فیش های بزرگتر، سوسمارها و لاک پشت ها همگی این جانور را بسیار ترد و خوشمزه یافته اند. انسان ها چطور؟؟؟!!!
/
 
[تصویر:  1383335693.jpg]
انسان ها هم از این قاعده مستثنی نیستند!

تماما" زره پوش:

زمانی که به نقب خود پناه می برند، حمله به این جانوران برای بیشتر مهاجمین مشکل می شود. هنگامی که این خرچنگ های آب شیرین را در تانک اسکارها بیاندازید، دیگر نه زره آنها به کمکشان خواهد آمد و نه چنگالشان به کار خواهد رفت. اسکارها بلافاصله آنها را خواهند قاپید. حقیقت این است که اسکارها عاشق طعم این سخت پوستان هستند. آنها از غذاهای ترد خوششان می آید و بالاتر از آن از جنگیدن و مبارزه کردن هم لذت می برند.
/
 
[تصویر:  1383379019.jpg]
ظاهرا" با این کری فیش نگون بخت رفتار مناسبی نداشته اند!

شب کاری:

شاخک های حساس و بلندشان به آنها این امکان را می دهد که در تاریکی یا نور کم، به راحتی غذایشان را پیدا کنند. آنها عصرها فعالیتشان بیشتر می شود و تمام شب مشغول هستند. در وحش به محض طلوع خورشید، به طرف لانه شان عقب نشینی می کنند و در حفره ای که حفر کرده اند، پنهان می شوند اما در آکواریوم، جستجو برای یافتن غذا را همزمان با ساعات غذادهی آغاز می کنند. وقتی که شما غذا را در آب تانک بریزید.
/
[تصویر:  1383402812.jpg]
یوکاتانی که از وحش صید شده است

کمیاب نیستند:

آنها در وحش رشد می کنند و شما می توانید این خرچنگ های آب شیرین را در نهرها یا حوضچه هایی که ماهی های بزرگ ندارند، بیابید. کافیست به سر یک تناب، کمی گوشت نمک زده ببندید و در آب بیاندازید. برای گرفتنشان به قلاب نیاز ندارید اما مراقب چنگال هایشان باشید.
/
[تصویر:  1383337746.jpg]
چنگال های مهیب!!!

موارد استفاده:

لابسترهای آب شیرین در بین انسان ها هم مصرف خوراکی دارند و هم بعنوان طعمه توسط ماهیگیران به قلاب زده می شوند. در عین حال این شانس را هم یافته اند که بعنوان حیوان خانگی، نگهداری از آنها مورد علاقه عده ای باشد.
/
 
[تصویر:  1383375994.jpg]
در حال صید لابستر آب شیرین ( کری فیش )

نقش لابسترهای آب شیرین در آموزش:

این سخت پوستان دوست داشتنی، حتی سر از مقولات آموزشی هم درآورده اند. این جانوران در واحد های درسی هم جایی برای خود باز کرده اند. خیلی از بچه ها موظف به داشتن آنها می شوند و آنها که خوش شانس ترند بعد از پاس شدن واحد های درسی، راهی خانه می گردند، البته این خوش شانسی از آن بچه هاست. شاید کری فیش چندان هم خوش شانس نباشد هر چند که شانس این سخت پوستان کوچک برای زندگی در وحش هم زیاد نیست. آنها که زنده می مانند، تنها سه سال عمر می کنند. بیشترشان وقتی خیلی کوچک هستند خورده می شوند. خیلی کوچک!
/
 
[تصویر:  1383345526.jpg]
یک بچه کری فیش که با ماهی ها حدود 60 روز نگهداری شد

گونه های مختلف:

تقریبا" 500 گونه خرچنگ آب شیرین در سراسر جهان زندگی می کنند. حدود 150 گونه ساکن ایالات متحده آمریکا هستند. گونه ای از لابسترهای آب شیرین در تاسمانیا Tasmania ، جزیره ای در جنوب استرالیا زندگی می کنند که اندازه شان برابر با لابسترهای خوراکی آب شور است. در حقیقت لابسترها متعلق به آب شور هستند و کری فیش ها (معروف به لابسترهای آب شیرین) همانطور که از اسمشان پیداست، در آب های شیرین جهان زندگی می کنند. کری فیش ها عموما" از لابسترها (آنها که مربوط به آب شور هستند) کوچکترند اما گونه هایی از لابسترهای آب شیرین نیز وجود دارند که از نظر اندازه با لابسترهای آب شور برابری می کنند. بسیاری از لابسترهای صخره ای که در جنوب آفریقا زندگی می کنند در حقیقت کری فیش یا لابستر آب شیرین هستند.
/
 
[تصویر:  1383330330.jpg]
کری فیش ( لابستر آب شیرین ) Crayfish , freshwater lobster

تولید مثل:

بیشتر کری فیش ها در بهار تولید مثل می کنند. مادر تخم ها را به پاهای کوچک عقبی اش می چسباند. زمان باز شدن تخم ها بستگی مستقیم به دمای محیط دارد. بچه ها تا موسم اولین پوست اندازیشان، کماکان زیر دم مادر می مانند. حتی اگر آنها را به جبر از مادر دور کنید، بیشترشان به سرعت به سویش بر می گردند. سرانجام پس از یک هفته یا بیشتر، کم کم متفرق می شوند.
/
 
[تصویر:  1383334253.jpg]
جفت گیری
 
[تصویر:  1383395034.jpg]
کری فیش ماده با تخم هایی که حمل می کند
 
[تصویر:  1383416909.jpg]
بچه های کوچک تا قبل از اولین پوست اندازی، همچنان به مادر می چسبند
 
[تصویر:  1383330589.jpg]
9 بچه لابستر آب شیرین که از مادر جدا افتاده اند اما به خوبی می توانند غذای ماهی بخورند
 
[تصویر:  1383361102.jpg]
بچه ها مستقل شده اند و مادر رها شده است

لابستر سرخ:

لابستر سرخ هم در واقع یک کری فیش است و متعلق به آب های شیرین می باشد.
/
 
[تصویر:  1383349661.jpg]
لابستر سرخ Red Lobster

لابستر آبی:

این لابستر، ( این گونه هم لابستر آب شیرین یا همان کری فیش است ) زیستگاهش استرالیاست و از آنجایی که گونه کمیابی محسوب می شود، گران است. نگهداری اش راحت است؛ اما اگر کسی گفت که آنها ماهی نمی خورند... !!!
/
 
[تصویر:  1383421084.jpg]
لابستر آبی Blue Lobster

یوکاتان:

چنین می گویند که این کری فیش ها، ماهی نمی خورند. ما به آنها گلدفیش مرده دادیم. ابتدا از خوردن سر باز زدند اما سرانجام ماهی ها را محکم به چنگال گرفتند و به داخل لانه بردند. به خاطر داشته باشید که این گونه نسبت به کری فیش هایی که جثه متوسطی دارند هم کوچکترند. یوکاتان ها، علاقه زیادی به گشتن و سرک کشیدن دارند و ممکن است از تانک خارج شوند پس حتما" برای تانک این گونه، استفاده از سرپوش را فراموش نکنید.
/
 
[تصویر:  1383337308.jpg]
یوکاتان / Yucatan / Procambarus llamassi

هشدار:

از نگهداری هر نوع کری فیش یا لابستر در کنار ماهی ها جدا" پرهیز کنید.


خرچنگ های ده پا:

کری فیش ها به راسته Decapod ( خرچنگ های ده پا ) تعلق دارند. آنها دو جنگال گاز انبری و 8 پا دارند که برای جابجایی و حرکت، در آغوش گرفتن هم و جمع آوری غذا از آنها استفاده می کنند.



برگرفته از:
کد:
http://aqualandpetsplus.com/Live%20Food,%20Crayfish.htm
http://aqualandpetsplus.com/Live%20Food,%20Crayfish%202.htm
http://aqualandpetsplus.com/Live%20Food,%20Crayfish%203.htm

ندا آریانیا / Sunday 7 June 2009



ادامه دارد ... [تصویر:  smile.gif]
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007
01-11-2013، 08:03 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 01-09-2019، 12:12 AM، توسط Neda Ariania.)
#3
کری فیش، لابستر آب شیرین Crayfish, freshwater lobster
کری فیش ها را بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کنند.
.
[تصویر:  1383368368.jpg]
یک کری فیش خانگی در کنار یک حلزون سیب در آکواریوم آب شیرین

آنها به قرص های غذایی مخصوص میگوها و انواع سبزیجات و نیز ویفرهای جلبک بسیار علاقمندند اما در عین حال می توان به آنها غذای مخصوص ماهیان گرم آبی را هم داد. حتی ماهی های کوچکی مثل گلدفیش ها یا ماهیان قنات که می توانند در چنگالشان جای بگیرند، توسط آنها شکار می شوند.
.
[تصویر:  1383406383.jpg]
با این چنگال های گازانبری به راحتی می تواند ماهی های کوچک را شکار کند

اشتهای همه چیز خواری آنها حتی باعث از بین رفتن گیاهان آبزی داخل آکواریوم خواهد شد اگر چه آنها در عین حال بسیار هم خجالتی هستند و ممکن است تلاش کنند تا خود را زیر برگ ها یا لابلای صخره های داخل تانک مخفی کنند. زمانی که از یک کری فیش بعنوان حیوان خانگی نگهداری می شود، ابتدا باید محلی را برای مخفی شدنش در نظر گرفت.
.
[تصویر:  1383400998.jpg]
این کری فیش سعی کرده تا خود را در زیر گیاهان داخل آکواریوم مخفی کند

شبها برخی از ماهی ها انرژی کمتری دارند و نزدیک به بستر تانک مستقر می شوند. لابستر آب شیرین ممکن است این عادت ماهی ها را یک شانس برای به دست آوردن راحت غذا قلمداد کند یا اینکه تصور کند چیزی او را تهدید می کند و اقدام به زخمی کردن ماهی ها با چنگال های گاز انبری اش نماید.
.
[تصویر:  1383368015.jpg]
کری فیش سفید برفی در حال حمل بچه ها

در عین حال کری فیش ها، گندخواران و لاشه خواران بسیار مفیدی هستند و از ماهیان مرده تغذیه می کنند و به این ترتیب لاشه ها مصرف می شوند و موجبات آلودگی تانک را فراهم نخواهند کرد.
.
[تصویر:  1383331961.jpg]
یک کری فیش در یک آکواریوم بدون بستر شنی

تا زمانی که کری فیش عادت زندگی در نهرها و حوضچه ها را فراموش نکرده باشد، ممکن است در آکواریوم هم تمایل به جابجا کردن و به هم ریختن شن های بستر در او دیده شود. او در واقع سعی می کند تا با ایجاد این پستی ها و بلندی ها، برای خودش پناهگاهی در بستر تانک حفر کند.
.
[تصویر:  1383418164.jpg]
این لابستر آب شیرین روی برگهای گیاهی در داخل تانک در حال دیده بانی است

در عین حال برای فرار هم بسیار چابک است و همیشه در تلاش است تا از تانک خارج شود. بنابراین تمامی منفذهایی که به خارج از آکواریوم راه دارند باید پوشیده شوند.
.
[تصویر:  1383422780.jpg]
شاید در حال تفکر!

ناگفته نماند که خیلی از گونه های کری فیش کوتوله، علاقه ای به حفاری های آنچنانی در بستر تانک یا خوردن گیاهان آبزی کاشته شده در آکواریوم ندارند. آنها همچنین خصلت مهاجم هم ندارند و می توان با میگوهای کوتوله نگهداریشان کرد اما به خاطر اندازه بسیار کوچکشان که به 3.8 سانتیمتر یا کمتر می رسد، ممکن است از طرف برخی ماهی ها مثل لوچ ها ، زندگیشان تهدید شود.


برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crayfish

ندا آریانیا / Saturday 13 June 2009
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، Fantsyday


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خرچنگ آب شیرین آبی کهربایی / Electric Blue Crayfish / Procambarus Alleni Neda Ariania 2 6,153 17-10-2019، 07:24 PM
آخرین ارسال: سیروس پیرهادی
  خرچنگ آب شیرین عنکبوتی / Freshwater Spider Crab / Limnopilos naiyanetri behnam 1 5,926 03-07-2014، 02:57 PM
آخرین ارسال: behnam
  خرچنگ آب شیرین گونه خاردار / Spiny Cheek Crayfish / Orconectes limosus behnam 0 4,412 22-06-2014، 11:48 AM
آخرین ارسال: behnam
  خرچنگ آب شیرین گورخری / Zebra Crayfish / Cherax peknyi behnam 1 5,572 28-05-2014، 11:05 PM
آخرین ارسال: behnam
  خرچنگ آب شیرین نارنجی کوتوله / Orange Dwarf Crayfish / Cambarellus patzcuarensis behnam 1 4,944 28-05-2014، 10:55 PM
آخرین ارسال: behnam
  خرچنگ آب شیرین چنگال قرمز استرالیایی / Australian Red Claw Crayfish / C. quadricarina Neda Ariania 1 6,700 16-11-2013، 09:16 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  خرچنگ آب شیرین باتلاقی قرمز / Red Swamp Crayfish / Procambarus clarkii Neda Ariania 1 5,698 16-11-2013، 08:41 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  پتریوت، خرچنگ رنگین کمانی / Patriot Crab / Cardisoma armatum Neda Ariania 1 4,918 23-10-2013، 07:42 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  خرچنگ نقب زن / Fiddler Crab / Uca Pugnax Neda Ariania 0 4,159 22-10-2013، 09:39 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان