امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
moss ماریمو linnaei توپ ball marimo خزه aegagropila

توپ خزه ماریمو / Marimo moss ball / Aegagropila linnaei
22-12-2019، 09:06 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 23-12-2019، 12:16 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
توپ خزه ماریمو / Marimo moss ball / Aegagropila linnaei
نام علمي :  Aegagropila linnaei

نام عمومی : Marimo moss ball ( توپ خزه ماریمو )

[تصویر:  1577065745.png]
توپ خزه ماریمو / Marimo moss ball / Aegagropila linnaei


تیره : Monosoleniaceae

منشاء : فقط در چند دریاچه در سراسر جهان در کشورهای ژاپن، ایسلند، اسکاتلند و استونی یافت می شوند.

مشخصات ظاهری گياه : همانطور که از نامشان پیداست، به شکل توپ و کروی هستند. با اینکه ممکن است طبیعی به نظر نرسند اما حقیقت این است که این خزه های توپی - بدون دخالت انسان - در طبیعت به این شکل درمی آیند. آنها در حقیقت جلبک هایی هستند که در دریاچه هایی که قبلاً به نامشان اشاره کردیم، رشد می کنند و بوسیله حرکت امواج به تدریج شکلی کروی با بافتی مخملی پیدا می کنند.

اندازه توپ ها: اغلب بین 4.5 تا 5.5 سانتیمتر قطر دارند که یعنی 8 تا 15 ساله هستند. آنها که قطرشان به 7.5 تا 10.5 سانتیمتر می رسد، عمرشان بالغ بر 20 سال می باشد. بزرگترین اندازه ای که از یک توپ ماریمو گزارش شده، حدود 30.5 سانتیمتر است.

سرعت رشد: رشد بسیار کندی دارند. فقط حدود 5 میلیمتر در سال رشد می کنند. بنابراین خیلی طول می کشد تا به اندازه قابل توجهی برسند.

نور: آنها در طبیعت در کف دریاچه شکل می گیرند. بنابراین نیاز نوری خاص و بالایی ندارند. نور معمولی خانه و البته نور غیر مستقیم خورشید، اغلب برای اینکه بتوانند فتوسنتز کنند کافی است. البته آنها با چراغ ها و لامپ های آکواریومی هم به خوبی کنار می آیند اما نور مستقیم خورشید و چراغ های LED با شدت زیاد، ممکن است باعث بوجود آمدن لکه های قهوه ای بر سطح ماریموها شود. اگر ماریموی شما مدت طولانی است که در وضعیتی ثابت قرار گرفته است، باید آن را بچرخانید تا همه قسمت های آن بطور مساوی نور دریافت کند.

دماي مطلوب :  دریاچه های محل زندگی این توپ ها، آب سردی دارند. بنابراین توصیه می شود که دمای آبشان از 24 درجه سانتیگراد بالاتر نرود. چنانچه در دمای بالاتر قرار بگیرند، لکه های قهوه ای بر سطحشان ظاهر می شود. اگر در فصول گرم، دمای آب تانک بالا رفت، می توانید توپک ماریموی خود را در ظرفی پر از آب به مدت 24 ساعت در یخچال بگذارید.

تعویض آب : تعویض آب برای جلوگیری از ورود پسماندها به ساختار توپک خزه ای شما بسیار مهم است. اگر توپ خزه را به تنهایی - بدون حیوانات و گیاهان دیگر - نگهمیدارید، توصیه می شود هر دو هفته یکبار، 50 درصد از آب ظرفش را عوض کنید. اما اگر ماریمو را در مخزنی با گیاهان و حیوانات دیگر نگهداری می کنید، این تعویض آب به شرایط تانک شما بر می گردد و احتمالاً باید تعویض آب بیشتری انجام دهید. 

تمیز کردن ماریمو: اگر شما ماریموی خود را با حیوانات جلبک خوار مثل میگوهای کوتوله و برخی دیگر از ماهی های جلبک خوار نگهداری نمی کنید، باید هرازگاهی خودتان توپ خزه تان را تمیز کنید. می توانید ماریموی خود را از آب خارج کنید و آب کشی نمایید. سپس آن را در یک ظرف آب تمیز قرار دهید و به آرامی چندبار فشار دهید. در همین حال، ایده خوبی خواهد بود اگر آن را برای چند لحظه بین دستانتان بچرخانید و قِل بدهید. از آنجایی که ماریموها دیگر در دریاچه های مواج زندگی نمی کنند، باید بدانید که ممکن است رفته رفته شکل کروی شان را از دست بدهند. با چرخاندن ماریمو در میان دست هایتان، به گیاه کمک می کنید تا شکل کروی اش را حفظ کند. 

تکثیر: اگر به ماریموهای کوچک علاقه دارید، می توانید توپ های خزه خود را به قطعات کوچکتر برش بزنید. قطعات کوچکتر به توپ های جداگانه ای تبدیل می شوند که می توانید بخاطر کوچک بودنشان در اکواریوم های نانو از آنها استفاده کنید.

هم تانکی ها:  بیشتر حیوانات می توانند در کنار ماریمو ها در یک تانک زندگی کنند، اما با این حال، چند نوع ماهی و بی مهره مثل برخی پلیکوها و کری فیش های بزرگ ممکن است آنها را بخورند یا به آنها صدمه بزنند.

سطح مراقبت : آسان. نیاز به مراقبت کمی دارند.

سایر اطلاعات: این خزه های توپی، با تولید اکسیژن و از بین بردن نیترات، کیفیت آب را بهبود می بخشند. آنها شکلی منحصر به فرد و نادر از رشد جلبک ها هستند. در ژاپن نمادی از خوش شانسی اند و می گویند که بیشتر از 200 سال عمر می کنند. می توانید آنها را در آب شیر هم نگهداری کنید. جالب اینکه این خزه های توپی می توانند در آب لب شور هم زندگی کنند. اغلب توصیه می شود که چنانچه لکه های قهوه ای بر سطح توب های ماریمو ظاهر شد، به آب آنها کمی نمک دریا اضافه کنید. ابتدا با میزان شوری بین 1.010-10.020 sg شروع کنید. اگر رنگ توپکتان شروع به کمرنگ شدن کرد، با تعویض مقداری از آب یا اضافه کردن آب ساده، میزان نمک را کاهش دهید. با اینکه این توپک ها برای نگهداری در آکواریوم فوق العاده هستند، اما می توانید آنها را در کاسه های شیشه ای، بطری ها، گلدان ها، تنگ ها و انواعی از ظروف دیگر هم نگهدارید. معمولاً یک تا دو روز زمان می برد تا توپک شما در آب فرو برود. شناوری آنها به این دلیل اتفاق می افتد که حباب هایی از هوا در داخلشان به دام می افتند. می توانید در حالیکه ماریمو را زیر آب نگهداشته اید، کمی به آرامی فشار دهید تا حباب ها سریع تر خارج شوند.


برگرفته از:
 
کد:
https://aquaticarts.com/pages/marimo-moss-ball-care-guide
https://ballsofmoss.com
photo: japanesefightingfish.org

ندا آریانیا /// Sunday 22 December 2019
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط wrongturn ، رعنا ملکان ، soheil124 ، AlirezA M ، shamim


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خزه پلیا / Pelia Moss / Monosolenium Tenerum Neda Ariania 1 3,244 20-10-2019، 09:16 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  خزه کریسمس / Christmas Moss / Vesicularia montagnei Neda Ariania 1 4,449 19-11-2013، 09:37 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  خزه جاوه / Java Moss / Vesicularia dubyana Neda Ariania 0 3,574 19-11-2013، 09:29 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  خزه شعله ای / Flame moss / taxiphylum incendia Am!r 0 3,767 25-10-2013، 07:39 PM
آخرین ارسال: Am!r
  خزه آبی معمولی / common water moss / Fontinalis antipyretica Neda Ariania 0 4,326 19-10-2013، 09:35 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان