امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
ویژه را رایگان خود آکواریوم های بیوتوپ دکور کنید

آکواریوم خود را رایگان دکور کنید! (ویژه آکواریوم های بیوتوپ)
06-11-2019، 07:19 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 08-11-2019، 08:29 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
آکواریوم خود را رایگان دکور کنید! (ویژه آکواریوم های بیوتوپ)
برگ های افتاده را از جنگل یا پارکی جنگلی در نزدیکی منزلتان جمع آوری کنید و از آنها برای تزیین آکواریومتان استفاده نمایید.


با جمع آوری برگ های پاییزی برای استفاده در آکواریوم، نه تنها بیشترین استفاده را از فصل پاییز خواهید برد که ماهی هایتان هم از فواید این کار بهره مند خواهند شد و در عین حال، از نظر مالی هم صرفه جویی قابل ملاحظه ای خواهید کرد. 


 
[تصویر:  1573298447.jpg]



"چند وقت پیش، من چند ماهی بتای سرخ شرابی به ارث بردم. آن زمان، اطلاعی از نحوه نگهداری از آنها نداشتم. بعد از یک تحقیق کوتاه و سریع، متوجه شدم که آنها متعلق به مرداب های ذغال سنگ نارس آسیایی هستند و آبهای نرم و تیره - تقریباً سیاه - را با بستری از برگ ترجیح می دهند. از آنجایی که من قبلاً هرگز ماهی هایی با نیازمندی های مشابه نداشتم، برای شبیه سازی زیستگاهشان، گزینه های پیش رو را بررسی کردم. اولین گزینه، خرید تونیک آماده آب سیاه برای افزودن به تانکشان بود. راه حل دوم، تهیه مقداری برگ وارداتی کاتاپا جهت بازسازی محیط طبیعی زندگیشان بود و گزینه سوم، جمع آوری برگ های افتاده از جنگلی در نزدیکی منزل و استفاده از آنها بجای گزینه های اول و دوم بود. روش سوم، ارزانترین راه حل هم بود و از آنجایی که در آن زمان، وضع مالی چندان خوبی نداشتم، تصمیم به جمع آوری برگ های بلوط گرفتم. خوشبختانه یک هفته فرصت داشتم تا مخزن بتاها را آماده کنم، بنابراین وقتی ماهی ها رسیدند، با شرایطی مناسب و عالی از آنها استقبال کردم."


بسیاری از برگ ها به آب آکواریوم، رنگی همانند رنگ چای می دهند.


فواید برگ ها

بسیاری از ماهی های مورد علاقه ما، متعلق به آب هایی هستند که از میان پوشش گیاهی متراکم و جنگل ها عبور می کنند. استفاده مداوم از برگ های پاییزی که در آستانه افتادن هستند، آب را به رنگ چای - و گاهی تقریباً سیاه - در می آورد. عامل اصلی این اتفاق، ترکیبی ارگانیک به نام تانن است که در مقادیر متفاوتی در اکثر برگ های خشک یافت می شود. تانن در عین حال، اسیدی ضعیف است که می تواند PH آب را کاهش دهد. البته بیشترین تأثیر را در آب های بسیار نرم دارد؛ زیرا ظرفیت بافر آب های سخت می تواند اسیدیته آن را خنثی کند. به هر حال، بیشتر انواع آب های سیاه، به آب نرم نیاز دارند. بنابراین با انتخاب دقیق برگ، شما می توانید همزمان به دو نتیجه مطلوب برسید: اول، آب تیره و زیبا و دوم، پی اچ پایین بدون استفاده از مواد شیمیایی.

علاوه بر تانن ها، برخی از برگ ها، حاوی ترکیبات آلی دیگری هم هستند که می توانند بدون نیاز به استفاده از دارو، با عفونت های قارچی و باکتریایی مقابله کنند. برگ کاتاپا یا همان برگ بادام هندی بطور گسترده توسط کشاورزان و صادرکنندگان ماهی در خاور دور، برای کاهش استرس و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. برگ های درخت گردو - اگر وقتی سبز هستند جمع آوری و خشک شوند - تأثیرات مشابهی دارند و در میان پرورش دهندگان میگو بسیار محبوب هستند.

بستر برگ همچنین می تواند به گونه های خجالتی مثل انواعی از گورامی ها کمک کند تا راحت تر به تانک خو بگیرند و در آن زندگی کنند. این نوع بستر، مکان های مناسبی برای پنهان شدن فراهم می کند، بخصوص اگر خودتان برگ های خشک پیچ و تاب خورده را جمع آوری کنید و از انواع تجاری صاف و تخت بسته بندی شده استفاده ننمایید. حتی کوریدوراس ها هم از بازی قایم باشک در میان این برگ ها لذت می برند و اغلب، برگ های بزرگتر را برای تخم گذاری به شیشه های آکواریوم ترجیح می دهند.

استفاده از برگ ها بعنوان دکور را نباید فراموش کنیم. بیوتوپ های خاصی به بستر برگ نیاز دارند. اگر نمی خواهید آب به رنگ چای دربیاید، برگی را انتخاب کنید که رنگ ندهد (یا قبل از استفاده، مدتی برگ ها را جوشانده و خیس کنید). برای دکور تانک با برگ ها، انتخاب گسترده ای پیش رو دارید: در میان برگ های بزرگ (درخت چنار
Plane tree، بلوط ترکیه Turkey oak، کاتاپا Catappa)، برگ های متوسط (بلوط Oak، فندق Hazelnut) و برگ های کوچک (راش Beech، توس نقره ای Silver Birch و مَمرَز Hornbeam) گزینه های مناسبی هستند.

بستری از برگ، در عین حال می تواند به چراگاهی برای میگوهای جوان و بزرگسال تبدیل شود و برگ درخت توت
Mulberry عموماً بعنوان میان وعده ای عالی برای میگوها شناخته می شود. بیوفیلمی که روی سطح برگ های در حال پوسیدگی رشد می کند، مورد استقبال لاروهای گونه های مختلفی از ماهی ها قرار می گیرد که بعنوان غذای شروع کننده از آن استفاده می کنند. 


[تصویر:  1573287724.jpg]

برگ های کاتاپا

گابور سپانی Gabor Csepanyi اهل مجارستان که از حامیان استفاده از برگ ها و سایر قسمت های گیاهان محلی و بومی بجای استفاده از گیاهان واردتی است، بر این باور است که استفاده از گیاهان محلی و در دسترس، هم به نفع محیط زیست است و هم به نفع کیف پول افراد. با بررسی و تحقیق پیرامون تأثیر برگ های مختلف بر پارامترهای آب، این نتیجه حاصل می شود که نمی توان این منبع گسترده از برگ ها و فوایدشان را نادیده گرفت.

برای آشنایی با برگ های کاتاپا لطفاً تاپیک 
کاتاپا، برگ بادام هندی / Catappa, Indian Almond Leaves را مطالعه بفرمایید.  


آیا می دانید؟

پاییز زمان مناسبی برای افزایش موجودی برگ شماست. در این زمان، تمام ترکیبات ناخواسته (شیره، پروتئین، کلروفیل و ...) از برگ های در حال مرگ خارج می شوند و در عوض غلظت تانن ها افزایش می یابد. در حقیقت غلظت تانن ها در برگ های خشک پاییزی، 3 تا 4 برابر بیشتر از برگ های سبز است.


باید ها و نبایدهای جمع آوری برگ ها

 
  • برگ ها را از کنار جاده یا سایر مناطق آلوده جمع آوری نکنید. اگر در یک شهر بزرگ زندگی می کنید، زمان آن فرارسیده تا از حومه شهر دیدن کنید.
  • اگر قصد دارید برگ های خود را از یک منطقه حفاظت شده (مثل باغ های گیاه شناسی) جمع آوری کنید، مطمئن شوید که برای نگهداری از درخت ها از مواد شیمیایی استفاده نکرده باشند. مورد را از مدیریت منطقه حفاظت شده جویا شوید. همین امر در مورد درختان واقع در نزدیکی مزارع کشاورزی هم صدق می کند.
  • فقط برگ های سالم و صدمه ندیده را جمع کنید. مراقب علائم گزش، تغییر رنگ یا تغییر شکل باشید.
  • سعی کنید برگ ها را به محض افتادن جمع کنید. (سعی کنید از باران جلو بزنید) تا از سفید شدن ترکیبات ارزشمند برگ ها جلوگیری کنید.
  • در بهار، برگ هایی را جمع نکنید که زمستان را پشت سر گذاشته اند، مگر اینکه فقط قصد داشته باشید از آنها برای دکور تانک استفاده کنید. اما حتی در اینصورت هم آنها زیاد دوام نخواهند آورد. 
  • برگ ها را در اولین فرصت ممکن پس از جمع آوری، خشک کنید. فقط آنها را روی یک سینی و روی یک حوله آشپزخانه پهن کنید. برخی، برگ های فر شده و پیچ و تاب خورده را ترجیح می دهند، اما اگر شما می خواهید برگ ها تخت و صاف باشند، باید وزنه ای روی آنها قرار دهید. استفاده از یکی دو کتاب، کار شما را آسان می کند. زمانی که برگ ها کاملاً خشک شدند، آنها را در یک پاکت یا جعه در جایی خشک قرار دهید. 


برگ هایی با خواص ویژه

بعضی از برگ ها را باید وقتی سبز هستند، برداشت کرد و سپس برای نگهداری، خشک نمود. در این حالت، مواد مغذی با ارزش یا ترکیبات ارگانیک مفید در برگ ها ذخیره می شوند. بنابراین این برگ ها عمدتاً بعنوان غذا به مصرف می رسند و یا در درمان های ضد باکتریایی یا ضد قارچی مورد استفاده قرار می گیرند. 

اما نکته ای برای هشدار: بسیار مراقب دوز و میزان مصرف برگ های سبز خشک شده باشید، چرا که مصرف بیش از اندازه آنها باعث ابری شدن و خراب شدن کیفیت آب تانک می شود.


[تصویر:  1573317212.jpg]

برگ های توت 
Mulberry leaves

برگ های توت Morus sp. از جمله بهترین غذاها برای میگوها هستند، اما در عین حال، پلیکو ها هم از خوردن آنها لذت می برند. برگ های سبز، پروتئین زیادی دارند و از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. درصورت استفاده صحیح، پارامترهای آب را تغییر نمی دهند.


[تصویر:  1573278221.jpg]

برگ های گردو
Walnut leaves

برگ های گردو  Juglans regia به خاطر تأثیر بسیار مثبتشان بر سلامت ماهی ها و میگو ها شهرت زیادی دارند. آنها می توانند بیمای های باکتریایی و قارچی را درمان کنند و دقیقاً همانند برگ های کاتاپا، استرس را کاهش دهند، اما نمی توانند PH را کاهش دهند و آب را به همان شکل رنگی کنند.


هفت مورد از بهترین برگ ها برای آکواریوم شما

تمام برگ هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد باید در پاییز پس از اینکه (بطور طبیعی) از درختان ریختند، جمع آوری شوند.


[تصویر:  1573312199.jpg]

برگ های بلوط   Oak leaves

بلوط گونه های مختلفی دارد؛ از بلوط انگلیسی گرفته با برگ هایی نسبتاً کوچک تا بلوط ترکیه ای با برگ هایی به اندازه کف دست. آنها از نظر شکل و اندازه برگ با هم متفاوتند، اما همه آنها دارای سطح نسبتاً بالایی از تانن هستند که آنها را به یکی از بهترین کاهش دهنده های PH تبدیل می کند. آنها همچنین آب را به رنگ قهوه ای متوسط درمیاورند، بنابراین اگر دوست دارید آب آکواریومتان مثل کریستال، شفاف باشد، استفاده از این برگ ها گزینه مناسبی نیست. در غیر اینصورت، برگ بلوط گزینه ای بسیار در دسترس است.

برای آشنایی با برگ های بلوط لطفاً تاپیک
برگ های بلوط / Oak Leaves را مطالعه بفرمایید.


[تصویر:  1573312113.jpg]

برگ های راش  Beech leaves 

درخت راش Fagus sylvatica
دارای برگ هایی کاملاً نازک و کوچک است که فقط رنگی مایل به زرد کم رنگ به آب آکواریوم می دهند. همچنین تنها مقدار کمی از PH آب را کاهش می دهند. بخاطر اندازه کوچکشان، بسیار مناسب بستر برگ در آکواریوم های نانو و یا تانک های میگو ها هستند با گونه هایی که به PH نزدیک به خنثی نیاز دارند، همانند میگوی گیلاسی و انواع Neocaridina .


[تصویر:  1573250059.jpg]

برگ های مَمرَز  Hornbeam leaves

با اینکه از این درخت به دلیل تحمل آلودگی هوا در پارک های شهری به طور گسترده استفاده می شود، اما خیلی از مردم ممرز Carpinus betulus  را نمی شناسند. اثر اسیدی کننده اش، بسیار شبیه به برگ های کاتاپا است، اما برای رسیدن به همان تأثیر، ممکن است نیاز به برگ های ممرز بیشتری داشته باشید. هر چند بر اساس وزن، با همتای آسیاییشان برابری می کنند. آنها PH را خیلی سریع کاهش می دهند، بنابراین به هنگام استفاده از این برگ ها، احتیاط کنید تا ماهی ها و بی مهرگان تحت استرس قرار نگیرند. بهترین روش برای استفاده از این برگ ها این است که هر روز چند برگ - بسته به حجم تانکتان - در آب بیندازید تا زمانی که به تأثیر مطلوب و مورد نظرتان برسید. این برگها همچنین به آب، سایه قهوه ای زیبایی می بخشند که اگر می خواهید نمای آب سیاه را در آکواریومتان ایجاد کنید، این امر یک امتیاز اضافی برای برگ ها محسوب می شود.


[تصویر:  1573274955.jpg]

برگ های توس نقره ای Silver birch leaves

توس نقره ای Betula pendula به دلیل داشتن داشتن پوست سفید نقره ای، به راحتی قابل تشخیص است. همچنین این درخت برگ های کوچکی دارد. آنها PH یا رنگ آب را تغییر نمی دهند. برگ های خشک و سفت گیاه، خیلی به آهستگی در آب تجزیه می شوند، همین امر باعث می شود که این گیاه گزینه بسیار مناسبی باشد برای کسانی که هم می خواهند آب تانک تیره نشود و هم می خواهند بستری از برگ برای دکور یا بعنوان مخفیگاه در تانک داشته باشند.


[تصویر:  1573325109.jpg]

برگ قندق
Hazel leaf

اگر به برگ هایی کمی بزرگتر اما به لحاظ ماندگاری، مشابه برگ های توس نقره ای نیاز دارید که کمی هم رنگ دهی و تأثیر در کاهش PH داشته باشند، ارزشش را دارد که به فندق  Corylus avellana فکر کنید. فندق، برگ های ضخیم و سفت و سختی دارد که معمولاً جلبک خوارها و میگوها نادیده اش می گیرند. بنابراین می توان از این برگ ها بعنوان دکوری با دوام استفاده کرد.


[تصویر:  1573273930.jpg]

برگ سیکامور Sycamore leaf


سیکامور  Acer pseudoplatanus اندازه برگ هایش از برگ های فندق بزرگتر است، اما اثر رنگ دهی قوی و سریعی دارد. برگ های این گیاه خیلی سریع از بین می روند و بقایای نیمه شفافشان بعنوان غذایی خوشمزه به مصرف حلزون ها و میگو ها می رسد.  قابلیت کاهش PH نیز در این گیاه، عمر کوتاهی دارد و بعد از اُفت ناگهانی اولیه، دوباره افزایش می یابد.


[تصویر:  1573275867.jpg]

برگ چنار Plane leaf


بزرگترین برگ ها در دسته درختان خانگی و محلی، متعلق به درخت چنار هستند Platanus x hispanica که در برابر آلودگی های شهری بسیار مقاوم است. برگ های چنار - برای استفاده بعنوان بستر برگ در آکواریوم های بزرگ - انتخابی عالی هستند، چرا که تأثیر ناچیزی بر رنگ یا  اسیدیته آب می گذارند.


نکته مهم

شما می توانید تنها به سادگی، برگ های خشک را به مقداری که مد نظرتان هست، درون تانک بریزید، اما اگر می خواهید سریع تر در آب غرق شوند، می توانید مقداری آب جوش روی برگ ها بریزید. چنانچه نمی خواهید، برگ ها رنگ آب تانک شما را تغییر دهند، این روش برای کاهش تأثیر رنگ دهی آنها هم مفید است. 



برگرفته از:
 
کد:
https://www.practicalfishkeeping.co.uk/features/free-tank-decor/
photo1: pinterest.com

ندا آریانیا /// Friday 8 November 2019
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، AlirezA M ، رزا ، P@RSA ، soheil124 ، رعنا ملکان ، wrongturn ، shervin ، aseman ، shamim
08-11-2019، 08:36 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 08-11-2019، 08:46 PM، توسط Neda Ariania.)
#2
RE: آکواریوم خود را رایگان دکور کنید! (ویژه آکواریوم های بیوتوپ)
[تصویر:  1573296903.jpg]
آکواریوم های بیوتوپ با بستر برگ
poto: biotope-aquarium.info


[تصویر:  1573290305.jpg]
آکواریوم های بیوتوپ با بستر برگ
photo: pinterest.com


[تصویر:  1572632948.jpg]
آکواریوم های بیوتوپ با بستر برگ
photo: dwarfcichlid.com


[تصویر:  1572584882.jpg]
آکواریوم های بیوتوپ با بستر برگ
photo: pinterest.com


[تصویر:  1572997196.jpg]
آکواریوم های بیوتوپ با بستر برگ
poto: biotope-aquarium.info
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، AlirezA M ، رزا ، P@RSA ، soheil124 ، رعنا ملکان ، wrongturn ، shervin ، aseman ، shamim
09-11-2019، 10:24 AM,
#3
RE: آکواریوم خود را رایگان دکور کنید! (ویژه آکواریوم های بیوتوپ)
ترکیب برگ های مختلف که رنگ های مختلفی ام دارن خیلی آکوراریومو قشنگ میکنه به نظرم دکور خوبی میشه برای پاییز و زمستون [تصویر:  autumn.gif]
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، soheil124 ، رعنا ملکان ، wrongturn ، shervin ، aseman ، shamim ، mehran
10-11-2019، 09:30 AM,
#4
RE: آکواریوم خود را رایگان دکور کنید! (ویژه آکواریوم های بیوتوپ)
توی پست دوم عکس دوم برگ نخل بادبزنی گذاشتن توی آکواریوم خییلی قشنگ شده. ما یه زمانی از این نخل ها داشتیم. [تصویر:  rolleyes.gif] Smilie_heart البته همه عکسها خیلی قشنگ هستن  Shy
پاسخ
 سپاس شده توسط P@RSA ، soheil124 ، wrongturn ، shervin ، رزا ، aseman ، shamim ، mehran


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آکواریوم های آب سیاه Blackwater Aquariums Neda Ariania 1 2,496 05-11-2019، 11:00 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان