امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
جهانی international طراحی design aquarium آکواریوم های مسابقه biotope بیوتوپ contest

مسابقه جهانی طراحی آکواریوم های بیوتوپ International Biotope Aquarium Design Contest
11-11-2019، 07:09 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 13-11-2019، 07:46 PM، توسط Neda Ariania.)
#1
مسابقه جهانی طراحی آکواریوم های بیوتوپ International Biotope Aquarium Design Contest
.
.

این بخش به معرفی مسابقه جهانی طراحی آکواریوم های بیوتوپ The International Biotope Aquarium Design Contest اختصاص دارد.


برای درک سیستم ارزیابی آکواریوم ها در مسابقات بیوتوپ، باید پاسخ این سوال را بدانید: آکواریوم به ویژه آکواریوم بیوتوپ چیست و باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟


 
[تصویر:  1573734936.jpg]
آکواریوم بیوتوپ . شبیه سازی دریاچه مالاوی





معیار اول: قابلیت دوام سیستم

آکواریوم، یک مینی اکوسیستم است که شامل زیستگاه (خاک، تزیینات، سرپناه، پارامترهای شیمیایی و فیزیکی آب، روشنایی و ...) و همچنین اجتماعی از موجودات زنده از میکروارگانیسم های موجود در خاک گرفته تا گیاهان و ماهی ها می شود. برای اینکه این سیستم قابل دوام باشد، تمام اجزایش باید با مهارت انتخاب و به خوبی با هم مطابقت داده شوند. هر چه این کار بهتر انجام شود، آکواریوم پایدارتر خواهد بود و نیاز به مراقبت کمتری خواهد داشت. این قانون، شامل تمام آکواریوم ها می شود: گیاهی، بیوتوپ و مناظر آبی.

بهتر است ساکنین تانک اعم از بی مهرگان و ماهی ها با توجه به نیازهای طبیعی شان به فضای آزاد، پناهگاه ها، نور، پارامترهای آب و ... انتخاب شوند، چرا که آنها در طبیعت در شرایط منحصر به خودشان (بیوتوپ ها) زندگی می کنند.

مطمئن شوید که آکواریوم شما از الزامات زیر تبعیت می کند:
  • حجم و نسبت آکواریوم با ترکیب گونه های مشخص شده، مقدار و اندازه هیدروبیونت ها مطابقت داشته باشد.
  • فضای ایجاد شده به کمک عناصر تزیینی (از جمله گیاهان در صورت موجود بودن)، برای جامعه هیدروبیونت های انتخابی مناسب باشد. در صورت لزوم، پناهگاه ها و فضاهای بازی برای شنا در آکواریوم لحاظ شده باشند.
  • ویژگی های عناصر تزیینی با نیازهای حیاتی موجودات زنده مطابقت داشته باشد. برای مثال: برای گیاهان و ماهی ها، خاک و شن مناسبی انتخاب شده باشد. سنگ و شن بستر، دارای لبه های تیز نباشند و رسوبات آلی اضافی در آکواریوم وجود نداشته باشد.
  • آبزیان تانک به لحاظ سازگاری با هم، به درستی انتخاب شده باشند. گونه های شکارچی، مهاجم و گیاهخوار؛  سایر گونه های حیوانی و گیاهی را به خطر نیندازند. در غیر اینصورت، در توضیحات آکواریوم، لازم است توضیح داده شود که بقای سیستم چگونه حاصل شده است. 
  • ظاهر ماهی ها و گیاهان باید نشان بدهد که آنها بیمار نیستند. آکواریوم باید بدون مواد معلق اضافی و جلبک، پایدار به نظر برسد. در توضیحات آکواریوم باید مشخص شود که چگونه پارامترهای خاص آب به دست آمده اند؛ برای مثال، سختی آب چگونه افزایش پیدا کرده یا PH آب چگونه کاهش یافته است.

معیار دوم: زیبایی طبیعت آکواریوم

برای اینکه آکواریوم زیبا به نظر برسد، چیدمان آن باید به زیبایی و درستی انجام پذیرد. اما برای انجام این کار، لازم نیست شن های رنگی یا قلعه های پلاستیکی در تانک قرار دهید. طبیعت به خودی خود، دارای نمونه های کافی از مناظر زیبای زیر آبی است که غالباً از مناظر روی آب، چیزی کم ندارند. چرا از هماهنگی آنها الگو نگیریم؟ با این کار، علاوه بر زیبایی طبیعی، ساکنان آکواریوم، احساس خواهند کرد که در خانه خودشان هستند.

آکواریوم بیوتوپ، مخزنی نیست که آبی گل آلود داشته باشد و شاخ و برگ ها به شکلی آشفته در آن قرار گرفته باشند، بلکه نکته الزامی، شبیه سازی قسمت های زیبای بیوتوپ است. جنبه مهم درک آکواریوم بیوتوپ، حس حضور داشتن در زیستگاه طبیعی است. این حس نه تنها با تزیینات و بستر (خاک و شن)، که با گیاهانی که به درستی کاشته شده اند و رفتار طبیعی ماهی ها به دست می آید.

بنابراین، یک آکواریوم بیوتوپ، زیبا محسوب می شود اگر:
  • چیدمان عناصر تزیینی به کار رفته در داخل آکورایوم، متعادل باشد.
  • فضای دیداری آکواریوم، احساس حضور در زیستگاه طبیعی را القا کند.

معیار سوم: انطباق با زیستگاه طبیعی

حالا می رسیم به این نکته که چه خصوصیتی، آکواریوم های بیوتوپ را از سایر آکواریوم ها متمایز می کند؛ برای مثال، تشابه آنها با زیستگاه طبیعی. و این تشابهات را فقط می توان تا حدی در آکواریوم ها پیاده کرد. هر چه مطابقت بیشتری وجود داشته باشد، امکان اینکه به آکواریوم "بیوتوپ" بگویند، بیشتر است.

حال چگونه به میزان مطابقت آکواریوم با یک بیوتوپ خاص پی ببریم؟ پاسخ ساده است: بر اساس اطلاعات موثقی که می توان از اینترنت، کتاب ها، مجلات یا کشف زیستگاه ها به دست آورد. اگر قصد دارید در مسابقه طراحی آکواریوم های بیوتوپ شرکت کنید، تمام اطلاعات لازم را در فُرم شرح بیوتوپ پر کنید و بوسیله لینک به منابع اطلاعاتی تان (مطالب وبلاگ ها، مقالات، عکس ها و فیلم ها)، به برگزار کنندگان مسابقه ارائه دهید. ارائه شواهد قطعی و نکات برجسته به شما کمک می کند و امتیاز بالای شما را تضمین می نماید.

داوران هنگام ارزیابی معیارها، چه مواردی را باید در نظر بگیرند:
  • مطابقت گونه ای هیدروبیونت ها با زیستگاه های مشخص شده در توضیحات.
  • شباهت بصری دکوراسیون و طراحی و چیدمان تانک به زیستگاه مشخص شده.
لطفاً توجه داشته باشید! اعضای هیأت منصفه این موارد را مد نظر قرار داده و بررسی می کنند:
(1) میزان ماندگاری و تداوم تانک
(2) زیبایی آکواریوم
(3) مطابقت آبزیان و محیط آبی بازسازی شده در آکواریوم
(4) اطلاعات داده شده توسط شرکت کنندگان در شرح بیوتوپ
(5) توضیحات آکواریوم 
(6) عکس و فیلم



برگزار کنندگان مسابقه بر کیفیت مطلوب برگزاری مسابقه نظارت دارند.
این قوانین در سال 2017 معرفی و تصویب شدند.



معیار چهارم: کیفیت و قابل اطمینان بودن اطلاعات داده شده در باره بیوتوپ

عبارت "آکواریوم بیوتوپ" به ما می گوید که این مخزن خانگی باید بر اساس یک بیوتوپ طبیعی راه اندازی شده باشد، اما این به این معنی نیست که شما باید به آمریکای جنوبی بروید و گونه های ماهی، تزیینات و آب مورد نیاز آکواریوم را از آن جا جمع آوری کنید.  کافی است تحقیقات افراد حرفه ای و آماتور در این زمینه را در کتاب ها، مجلات، وب سایت ها، وبلاگ ها و گاری های عکس و فیلم مطالعه کنید و بر اساس آنها، به خلق یک قطعه از طبیعت - تا آنجا که ممکن است، شبیه به زیستگاه اولیه و اصلی - بپردازید.

شرکت کننده مسابقه باید به درستی اطلاعات مربوط به زیستگاه طبیعی را شرح دهد:
  • شرح کامل، شامل: 1. خصوصیات بصری بیوتوپ، 2. نوع و در صورت موجود بودن نام مخزن/جریان آب، 3. مشخص کردن محل دقیق بیوتوپ، 4. نام کشوری که بیوتوپ در آن قرار دارد. مثال: 1. تالاب، 2. آب زیرزمینی، 3. در نزدیکی دهانه رودخانه یانگ تسه، 4. در استان هونان کشور چین.
  • شرح منظره زیر آب: شکل تصویر زیر آب چگونه است؟ آیا از صخره های سنگی تشکیل شده یا پر از تنه های چوبی است؟ بستر آن از ماسه ریز است یا رسوبات سیلتی؟ ذکر تمام این نکات در فرم مسابقه مهم است. مثال: رودخانه ای که از سنگ آهک و ماسه سنگ عبور می کند، سنگ های مختلفی را حمل می نماید. بستر آن حاوی ماسه ریز به رنگ مایل به قرمز است، اگرچه صخره های بزرگتر عمدتاً رنگ سفید مایل به زرد دارند. از آنجایی که رودخانه از یک جنگل متراکم عبور می کند، شاخه ها و چوب های زیادی در آب وجود دارند. 
  • شرح خصوصیات زیستگاه: تمام اطلاعات مفید برای بازآفرینی زیستگاه صحیح برای حیوانات آبزی، در طول ارزیابی در نظر گرفته خواهد شد. برای مثال: آب شفاف است. متوسط دما 9 و نیم درجه سانتیگراد اما در تابستان 18 درجه سانتیگراد است. PH آب بسته به فصل، از 7.6 تا 8.1 متغیر است. TDS (تمام مواد جامد معدنی و آلی محلول در آب) 235 است.
  • لیست هیدروبیونت ها: مشخص کردن تمام ساکنین آبزی (ماهی، گیاهان و بی مهرگان) که در آکواریوم بیوتوپ انتخابی شما زندگی می کنند.
  • شرح محیط پیرامون بیوتوپ: بر کسی پوشیده نیست که بیوتوپ زیر آب، تحت تأثیر موقعیت و محیط اطرافش است. چه رودخانه ای باشد که از میان کوه ها و دشت ها عبور می کند، یا درختانی که در نزدیکی آب رشد می کنند و آب را با مواد آلی، غنی می سازند. مثال: رودخانه سانفرانسیسکو از محدوده کوهستانی سرا دا کاناسترا سرچشمه می گیرد، در امتداد فلات برزیل به سمت شمال شرقی، از میان دره ای وسیع به سمت ساحل اقیانوس اطلس می رود، سپس به شدت به سمت جنوب شرقی می پیچد و تبدیل به تعداد زیادی جریان تند و آبشار می شود و سرانجام به اقیانوس اطلس می ریزد. کل حوضه رودخانه در قلمرو برزیل واقع شده است و حدود 630 هزار متر مربع حوضه آبریز دارد. رودخانه سانفرانسیسکو در میانه راه، از میان مناطقی نسبتاً خشک عبور می کند که در فصول بارانی - زمانی که سطح آب 6 تا 7 متر بالا می آید -  تغییر می کنند. در این زمان، کانال های زیادی تشکیل می شوند که در آنها، گیاهان آبزی بخصوص در مناطقی که نور خورشید به خوبی به آنها می تابد، به شدت رشد می کنند. در سایه بوته ها و درختانِ در حال رشد در سواحل و در بین ریشه های آنها، مکان هایی برای تخم ریزی و پناه دادن به گونه های مختلف ماهی ها ایجاد می شود.
  • جنبه های اکولوژیکی (بوم شناسی) به هنگام انتخاب برنده در گروه جایزه اکو، در نظر گرفته می شوند: اگر بیوتوپی که شما در حال بازآفرینی آن هستید در معرض خطر است، حتماً این نکته را در فرم مسابقه یادآوری کنید. مثال: یک آکواریوم با هدف جلب توجه مردم به مشکل گونه های هیدروبیونتِ در معرض خطر و بوم شناسی آب، ایجاد شده بود. بشر با تصاحب بیشتر و بیشتر مناطق طبیعی، زیستگاه ها را آلوده می کند و در نتیجه جابجایی ماهی های یک منطقه، آنها را به سمت انقراض سوق می دهد. برای مثال آمیکای براق Ameca splendens  قبلا در رودخانه  Teuchitlan  در غرب مکزیک زندگی می کرد. افرادی در نزدیکی آب مستقر شدند، آب رودخانه ها را آلوده کردند، لباس هایشان را در آن شستند، آب های کثیف را در آن تخلیه کردند، گاوها را در کنار آب به چرا بردند و اکنون گونه Ameca splendens  در رودخانه Teuchitlan وجود ندارد. دقیقاً همانطور که گونه Skiffia francesae  از این رودخانه ناپدید شد. هم اکنون هم گونه دیگری در خطر انقراض قرار دارد: Zoogoneticus tequila که در همان رودخانه زندگی می کرد.

معیار پنجم: کیفیت اطلاعات درباره آکواریوم

علاوه بر حجم و ابعاد آکواریوم، اکنون نیاز به اطلاعات تکمیلی است که به بینندگان و داوران کمک کند، کیفیت کار انجام شده را ارزیابی نمایند.
  • لیست کامل نام آبزیان آکواریوم به لاتین: ماهی ها، گیاهان و بی مهرگان بزرگ
  • معرفی تجهیزات فنی آکواریوم: تصفیه، جریان، روشنایی
  • دکوراسیون و بستر مورد استفاده: نوع و منشاء
  • پارامترهای آب: دما، رنگ، GH ، PH ، KH
  • حقایق جالب درباره آکواریوم

معیار ششم: کیفیت عکس

طبیعتاً یک عکس با کیفیت از یک آکواریوم که به خوبی طراحی و آماده شده باشد، تأثیر بسیار قوی تری بر داوران خواهد گذاشت. هنگام عکس گرفتن، چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهید:
  • عکس باید کاملاً واضح باشد، ضمن اینکه خیلی هم روشن و پر نور نباشد.
  • شیشه آکواریوم کاملاً تمیز باشد. تابش خیره کننده ای نداشته باشد.
  • تجهزات تانک برای عکاسی باید مخفی یا خارج شده باشند.
  • هیدروبیونت های ذکر شده، در عکس قابل مشاهده باشند. در عین حال "لیست نشده ها" دیده نشوند.
  • ماهی ها به زیبایی و به شکلی طبیعی در عکس دیده شوند. برای مثال: در یک گروه به زیبایی در حرکت باشند.
با در نظر گرفتن و رعایت تمام موارد فوق، شما در نهایت یک آکواریوم بیوتوپ با شکوه خلق خواهید کرد و حتی ممکن است در مسابقه طراحی آکواریوم های بیوتوپ، جایگاه بالایی را از آن خود کنید.
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، wrongturn ، رعنا ملکان ، رزا ، P@RSA ، aseman
13-11-2019، 06:42 PM,
#2
RE: مسابقه جهانی طراحی آکواریوم های بیوتوپ International Biotope Aquarium Design Contest
داوران

داوران مسابقه - که تعدادشان ممکن است در هر سال تغییر کند - در سه تیم به داوری می پردازند. هر تیم در معیاری خاص تخصص دارد. این داوران، کارها را - بدون مشورت با یکدیگر - ارزیابی می کنند. از میانگین امتیازات برای هر معیار، امتیاز کل به دست می آید. از سوی دیگر، امتیازات برگزار کنندگان مسابقه به الزامات حین ثبت نام نیز به امتیازات داوران اضافه می شود.


تیم های داوری

تیم اول، زنده ماندن سیستم را ارزیابی می کند.
تیم دوم، زیبایی طبیعی آکواریوم بیوتوپ را بررسی می کند.
تیم سوم، انطباق حیوانات آبزی و تزیینات را با بیوتوپ مشخص شده، ارزیابی می کند.
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، wrongturn ، رعنا ملکان ، رزا ، P@RSA ، aseman
13-11-2019، 07:00 PM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 13-11-2019، 07:21 PM، توسط Neda Ariania.)
#3
RE: مسابقه جهانی طراحی آکواریوم های بیوتوپ International Biotope Aquarium Design Contest
جوایز برندگان انتخابی هیأت داوران مسابقه

..... نشان طلا .....
جوایز مقام اول
  • 1500 یورو
  • دیپلم افتخار
  • گواهی نشان طلا
  • کاتالوگ آکواریوم های بیوتوپ سال قبل
  • نشان آهن ربایی "من عاشق آکواریوم بیوتوپ هستم"

..... نشان نقره .....
جوایز مقام دوم
  • 1000 یورو
  • دیپلم افتخار
  • گواهی نشان نقره
  • کاتالوگ آکواریوم های بیوتوپ سال قبل
  • نشان آهن ربایی "من عاشق آکواریوم بیوتوپ هستم"

..... نشان برنز .....
جوایز مقام سوم
  • 500 یورو
  • دیپلم افتخار
  • گواهی جایزه برنز
  • کاتالوگ آکواریوم های بیوتوپ سال قبل
  • نشان آهن ربایی "من عاشق آکواریوم بیوتوپ هستم"

..... نشان افتخار .....
جوایز مقام های چهارم تا دهم
  • دیپلم افتخار
  • گواهی جایزه افتخار
  • کاتالوگ آکواریوم های بیوتوپ سال قبل
  • نشان آهن ربایی "من عاشق آکواریوم بیوتوپ هستم"

..... نشان موفقیت .....
جوایز مقام های یازدهم تا پنجاهم
  • گواهی جایزه موفقیت
  • کاتالوگ آکواریوم های بیوتوپ سال قبل
  • نشان آهن ربایی "من عاشق آکواریوم بیوتوپ هستم"



این مسابقه، برندگانی هم در بخش عکس و فیلم و اطلاعات و بوم شناسی و بیوتوپ و دکوراسیون و ... دارد که با رای شرکت کنندگان خود مسابقه انتخاب می شوند.



برگرفته از:
 
کد:
http://biotope-aquarium.info

ندا آریانیا /// Wednesday 13 November 2019
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mehran ، wrongturn ، رعنا ملکان ، رزا ، P@RSA ، aseman


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  رتبه های اول تا دهم مسابقه بیوتوپ 2019 Neda Ariania 6 15,275 30-11-2019، 11:56 AM
آخرین ارسال: رعنا ملکان
  رتبه اول تا بیست و هفتم مسابقه IAPLC 2017 Neda Ariania 8 17,380 16-10-2019، 08:46 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  برنده جایزه برنز مسابقه IAPLC 2018 Neda Ariania 3 8,570 24-09-2019، 10:40 PM
آخرین ارسال: رعنا ملکان
  برنده جایزه نقره مسابقه IAPLC 2018 Neda Ariania 1 7,385 18-09-2019، 09:01 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  برنده جایزه طلا مسابقه IAPLC 2018 Neda Ariania 1 7,471 18-09-2019، 11:51 AM
آخرین ارسال: رعنا ملکان
  مسابقه جهانی آرایش گیاهان آبی The International Aquatic Plants Layout Contest Neda Ariania 8 15,227 18-09-2019، 12:22 AM
آخرین ارسال: Neda Ariania
  برنده جایزه بزرگ مسابقه IAPLC 2018 Neda Ariania 0 6,562 16-09-2019، 06:31 PM
آخرین ارسال: Neda Ariania



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان