امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
roundworm لوله ای نماتد، کرم

نماتد، کرم لوله ای / roundworm
19-10-2013، 08:31 AM, (آخرین ویرایش در این ارسال: 15-09-2014، 10:46 AM، توسط Neda Ariania.)
#1
نماتد، کرم لوله ای / roundworm
نام عمومی: roundworm ( کرم لوله ای )

nematode

شاخه: Nematoda

[تصویر:  1382256727.jpg]
نماتد، کرم لوله ای / roundworm


وضعیت بدنی: معنی اسمشان به خوبی نمایانگر ویژگی فیزیکی شان است. " نماتد nematode " در زبان یونانیان باستان به معنی " موجود نخ مانند thread-like ones " است. نرها معمولا" از ماده ها کوچکترند و اغلب دمشان حالت خمیدگی دارد که در زمان جفت گیری بتوانند ماده را با آن نگهدارند.

وضعیت زندگی: جانور متفاوتی است. تشخیص انواع آن بسیار مشکل است. بیشتر از 80 هزار گونه کرم لوله ای ، شناخته شده و به ثبت رسیده اند که بالغ بر 15000 نوع از این گونه ها، زندگی انگل وار دارند. چنین تخمین زده شده که آمار کلی نماتدها از گونه های شناخته شده گرفته تا آنها که هنوز به ثبت نرسیده اند، ممکن است به رقمی بالغ بر 500 هزار برسد. کرم های لوله ای را در دو رده قرار داده اند: رده Adenophorea و رده Secernentea . این کرم ها خود را به راحتی با شرایط محیطی که در آن قرار دارند وفق می دهند؛ از آب های شور گرفته تا شیرین، از مناطق قطبی تا گرمسیری، از نقاط مرتفع تا پست.

تولید مثل: معمولا" به شکل جنسی است. اگر چه نرها اغلب از ماده ها کوچکترند اما گاهی این تفاوت اندازه بسیار زیاد و عجیب است. بعد از جفت گیری ممکن است در بین تخم هایی که ماده می گذارد، تعدادی هم فاقد جنین باشند و این امر به این معناست که تخم های بارور شده آنان هنوز به تکامل نرسیده اند. در کرم های لوله ای آزاد ( غیر انگل )، پس از باز شدن تخم ها، زندگی لاروی آغاز می شود و بعد از آن هم دوره بلوغ فرا می رسد. اما چرخه زندگی در کرم های لوله ای انگل، بسیار پیچیده تر است.

کرم های لوله ای آزاد ( غیر انگل ): تکامل در زندگی کرم های لوله ای آزاد ( غیر انگل ) معمولا" با 4 بار پوست اندازی در طی رشدشان همراه است. گونه های مختلف در این گروه، از مواد غذایی مختلفی هم تغذیه می کنند. در این میان می توان به جلبک ها، قارچ ها، جانوران کوچک، مواد دفع شده، مردارها و بافت های زنده اشاره کرد. کرم های آزاد ( غیر انگل ) دریایی در بین بی مهرگان ته دریا، جایگاه بسیار مهمی دارند و البته به وفور نیز یافت می شوند. آنها نقش مهمی را در پروسه تجزیه و کمک به بازیافت مواد غذایی در دریا ایفا می کنند و نسبت به تغییرات محیطی ناشی از آلودگی نیز بسیار حساس اند.

کرم های لوله ای انگل: از جمله کرم های معروف انگل انسانی، کرم " آسکاریس Ascaris " است. از دیگر کرم های انگل می توان به " کرم های قلاب hookworms " و " کرمک ها pinworms " اشاره کرد. لازم به ذکر است که کرم های انگل، خاص جانوران نیستند و ما کرم های انگل گیاهی نیز داریم که نه تنها جنگل ها بلکه حتی کشتزارها و مزارع را نیز مورد حمله قرار می دهند.



برگرفته از:
کد:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roundworm
photo: nematode.unl.edu

ندا آریانیا / Thursday 11 June 2009
[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط shahab24 ، رزا




کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان