امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0

[-]
کلمات کلیدی
وحشی را کسی کشت؟ چه قوچ

چه کسی قوچ وحشی را کشت؟
15-01-2014، 03:15 PM,
#1
چه کسی قوچ وحشی را کشت؟


چه کسی قوچ وحشی را کشت؟

اینانلو: در روز شکار من آنفولانزا داشتم، مدارکش هم موجود است.




[تصویر:  1389845153.jpg]



شرق نوشت:


دهم دی‌ماه گذشته و همزمان با روز تعطیلی به مناسبت شهادت امام‌حسن‌مجتبی نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در منطقه شکار ممنوع تپال، سه شکارچی را به همراه لاشه یک قوچ وحشی دستگیر کردند. این خبر پنج روز بعد در وبلاگ اداره محیط‌زیست شهرستان شاهرود با عنوان « شکارچیان قوچ سه‌ساله در دام محیط‌زیست شاهرود» به همراه عکس منتشر شد. در این خبر هیچ اشاره‌ای به هویت فرد یا افرادی که این شکار را انجام داده بودند نشد.

با این حال از روز گذشته؛ این خبر به شکلی دیگر سر از شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌های فعال در حوزه محیط‌زیست درآورد. ماجرا از این قرار است که در این خبرها ذکر شده است محمدعلی اینانلو چهره شناخته‌شده تلویزیونی یکی از کسانی بود که در این شکار نقش داشته است. به‌همین دلیل نیز برخی از کاربران انتقادهای بسیار تند و تیزی را متوجه او کردند. در برخی از این خبرها اعلام شده بود که این چهره شناخته‌شده به همراه برادرش و دونفر دیگر این شکار را انجام داده‌اند. حتی وب‌سایت رسمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با انتشار خبری با تیتر «دستگیری بستگان یک چهره‌تلویزیونی در منطقه شکار ممنوع سمنان/ برخورد سازمان با هر تخلفی قاطع خواهد بود» نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. با بالاگرفتن ماجرا خود اینانلو با انتشار پیامی در وب‌سایت موسسه‌اش این ماجرا را تکذیب کرد، کمی بعد رییس اداره محیط‌زیست شاهرود هم وارد عمل شد و حضور او در ماجرای این شکار را غیرواقعی دانست. با این حال هنوز تعدادی از فعالان زیست‌محیطی در شاهرود و تهران ادعا می‌کنند به منابعی دسترسی دارند که نقش محمدعلی اینانلو در این شکار را تایید می‌کند. در ادامه ماجرا خبر از روی سایت سازمان محیط‌زیست برداشته شد و تعدادی از وب‌سایت‌های زیست‌محیطی هم تکذیبیه خبر را منتشر کردند.

اما ماجرای این شکار خبرساز چیست؟ برای پیگیری جزییات بیشتر این موضوع به‌سراغ ولیان مسوول جمعیت «دیده‌بان طبیعت شاهرود» که برای اولین‌بار این خبر به‌نقل از او منتشر شد رفتم. ولیان در این‌باره  گفت: «خود من روز حادثه در محل نبودم، اما کسانی که به آنها اعتماد کامل دارم و هیچ غرضی با کسی ندارند قسم می‌خورند که شخص آقای اینانلو به همراه سه لاشه شکار در آن روز دستگیر شدند، اما او بلافاصله با مسوولان محیط‌زیست شهرستان و استان تماس گرفت و تاکید کرد که من چهره شناخته‌شده محیط‌زیستی هستم و انتشار این خبر به ضرر طبیعت و محیط‌زیست است، در نهایت توجیهات او موثر واقع شد و در خبری که انتشار داده شد به این شکل بود که مسوولیت شکار برعهده آقای شکرالله اینانلو برادر محمدعلی اینانلو گذاشته شود.»ولیان افزود: «برای شخص من مسجل و بارز است که محمدعلی اینانلو در این شکار نقش داشته است، علاوه بر این شما اگر از محلی‌های شاهرود سراغ بگیرید از سابقه طولانی او در شکارهای بی‌رحمانه در این منطقه اطلاعات زیادی خواهند داد، به جرات می‌توانم بگویم او یکی از اصلی‌ترین کسانی بود که نسل آهوی دشت ری‌آباد نزدیک پارک توران را از قدیم برداشته‌اند. هر جمعه برای شکار به این منطقه می‌آمد و همیشه تعداد زیادی آهو شکار می‌کرد.»


مسوول جمعیت «دیده‌بان طبیعت شاهرود» تاکید کرد: «علت پافشاری و اصرار ما برای پیگیری این موضوع به این دلیل است که این ماجرا از سوی کسی رخ می‌دهد که خود را به‌عنوان دوست و حامی طبیعت معرفی می‌کند و این اتفاق بزرگ‌ترین ضربه و آسیب برای محیط‌زیست و طبیعت است.» ولیان همچنین در پاسخ به این سوال که مسوولان محیط‌زیست این خبر را تکذیب می‌کنند، پاسخ شما چیست؟ گفت: «مدیران کنونی محیط‌زیست در شاهرود و استان سمنان بازمانده از دوران دولت قبل هستند، آنها در این هشت‌سال تاراج محیط‌زیست استان ما را دیدند و دم نزدند، طبیعی است که حالا هم با کمی فشار عقب‌نشینی کنند و ماجرا را پیگیری نکنند.»با وجود این اظهارات اما سیدمهدی خاتمی، رییس اداره محیط‌زیست شاهرود نظر دیگری دارد، او در این‌باره می‌گوید: «سه‌نفر در این رابطه دستگیر شده‌اند که هیچ‌یک از آنها آقای محمدعلی اینانلو نبوده بلکه یکی از افراد دستگیرشده برادر وی شکرالله اینانلو است. همچنین اینکه گفته شده به‌جای یک لاشه سه لاشه بود هم خبر دروغی است و تکذیب می‌شود. این حرف که گفته می‌شود محیط‌زیست می‌خواهد روی ماجرا سرپوش بگذارد اتهام است، اگر ما می‌خواستیم ماجرا را نادیده بگیریم چرا از اساس اسم اینانلو را ذکر کردیم، می‌توانستیم از ابتدا هیچ اشاره‌ای به اسم آنها نکنیم و پرونده را به نام دونفر دیگری که در این ماجرا حضور داشتند ببندیم، اما برای ما اولویت برخورد با متخلفان است، متخلف هم هر کسی باشد فرقی نمی‌کند حتی اگر رییس سازمان محیط‌زیست کشور باشد.»


خاتمی ادامه داد: «ما اگر هدفمان برخورد با متخلفان نبود از ابتدا اشاره‌ای به فامیلی اینانلو نمی‌کردیم، آقای اینانلو اهل شاهرود است و در این شهر همه او را می‌شناسند، سه‌نفر محیط‌بانی که در این پرونده شکارچیان متخلف را دستگیر کرده‌اند هیچ دلیلی ندارد که دروغ بگویند آنها درحقیقت جرات نمی‌کنند چنین خطایی بکنند و شغلشان را به‌خطر بیندازند. من چند روز است دارم به صغیر و کبیر در این مورد جواب پس می‌دهم اما اگر می‌خواستیم می‌توانستیم به اسم کسی دیگر خبر را بنویسیم، اگر می‌خواستیم چشم‌پوشی کنیم هیچ اشاره‌ای به اسم اینانلو نمی‌کردیم. چه شکرالله چه محمدعلی.»او در ادامه افزود: «در روز حادثه نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در جریان گشت و کنترل در منطقه شکار ممنوع تپال محدوده ده‌ملا به حضور یک دستگاه خودرو تویوتا که در حال خروج از منطقه بود مشکوک می‌شوند. محیط‌بانان پس از کمین در مسیر خروج از منطقه، نسبت به توقف و بازرسی از خودرو مذکور اقدام کردند. در جریان بازرسی از این خودرو لاشه یک راس قوچ وحشی سه‌ساله به همراه یک قبضه اسلحه گلوله‌زنی دوربین‌دار اتریشی و تعدادی فشنگ کشف و ضبط و سرنشینان خودرو که سه‌نفر بودند دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.»


بر اساس گفته‌های رییس اداره محیط‌زیست شاهرود، یکی از سرنشینان این خودرو، شکرالله اینانلو بوده است و اسلحه گلوله‌زنی کشف‌شده نیز متعلق به وی است، خاتمی در ادامه گفت: «البته این شخص در دادگاه گفته است که سرایدار منزل، بدون اطلاع وی اسلحه را برداشته و اقدام به شکار غیرمجاز کرده، زمانی‌که او متوجه این موضوع شده برای بازگرداندن سرایدار و اسلحه راهی منطقه شد که در مسیر بازگشت توسط محیط‌بانان دستگیر شد و سرایدار وی نیز این موضوع را پذیرفته است. با این همه این پرونده هم‌اکنون توسط مقامات قضایی تحت بررسی است و به‌زودی رای بدوی در این زمینه توسط دادگاه صادر خواهد شد.»


بر اساس گفته‌های رییس محیط‌زیست شاهرود برای چنین تخلفی دست‌کم یک‌میلیون‌و800هزارتومان به‌دلیل خسارت به محیط‌زیست و همین‌طور بسته به تشخیص قاضی پرونده از صدهزار تا یک‌ونیم‌میلیون‌تومان جریمه به‌دلیل شکار در منطقه شکار ممنوع حکم صادر خواهد شد.



خاتمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سابقه‌داربودن یا نبودن متهم دستگیرشده گفت: «این فرد فاقد هر گونه سابقه در زمینه شکار غیرمجاز در شاهرود است.» در این میان؛ اما طرف اصلی ماجرای این شکار پرحاشیه یعنی محمدعلی اینانلو چه می‌گوید؟ برای پیگیری موضوع به سراغ وی رفتم. محمدعلی اینانلو در این‌باره  می‌گوید: «یک NGO در شاهرود ابتدا این خبر را منتشر کرد، وقتی خبر را شنیدم خیلی متعجب شدم از ماجرا، من فکر می‌کنم آنها برای این کار تحریک شده‌اند، اما لازم است بگویم که دقیقا در همان روزی که در این خبر ادعا شده من شکار کرده‌ام در تهران به‌دلیل آنفلوآنزای شدید بستری و تحت‌نظر پزشک بودم و مدارکش وجود دارد.»او در ادامه تاکید کرد: «من این موضوع را به لحاظ حقوقی پیگیری می‌کنم، به وکیلم هم سپرده‌ام که ماجرا را از طریق دادستان شاهرود پیگیری کند. من از شکار لذت نمی‌برم و سال‌هاست تفنگم را واگذار کرده‌ام.»

اینانلو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است راویان خبر چهره شما را با برادرتان که در این موضوع نقش داشته است اشتباه گرفته باشند نیز اینگونه توضیح داد: «من و برادرم اصلا شباهتی با هم نداریم نه به‌لحاظ چهره و نه به‌لحاظ قد و هیکل، من سیبیل دارم و برادرم بدون سیبیل است، قد من 190سانتی‌متر است برادرم بیشتر از دومتر قد دارد.»
اینانلو همچنین می‌افزاید: « البته این را هم بگویم که من شخصا با شکار مخالف نیستم اما خودم شکار نمی‌روم، الان 15 سال است که شکار نرفته‌ام، ترجیحم این است که شکار را تصویری ببینم یعنی به‌جای شلیک گلوله به سمت جانوران، آنها را به تصویر بکشم. لذت این کار هم خیلی بیشتر از لذت شکار است، الان که لذت به تصویرکشیدن جانوران را با لذت شکار مقایسه می‌کنم می‌بینم که لذت شکار یک لذت احمقانه بود، اما تصویربرداری یک لذت عالی و ناب است که حتی در خانه هم با دیدن تصاویر لذتش تداوم دارد.»


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برداشت از: خبرآنلاین khabaronline.ir
22 دی 92

[تصویر:  1381817162.gif]
___________________________________________________________
[تصویر:  star.gif] قوانین سایت رازبقا
[تصویر:  star.gif] قابل توجه نویسندگان، مولفین و مترجمین انجمن
___________________________________________________________
emoticon-object-040 وب سایت رازبقــــــــا یک دانشنامه آزاد است با موضوع جانوران، گیـــــاهان، طبیعت و محیط زیست و پروفایل های اطلاعاتی این وب سایت توسط اعضای آن گردآوری و ترجمه شده اند، پس به پاس تلاششــــــان اگر قصد استفاده از مطالب را در پایگاه خود داشتید، ذکر منبع و درج لینک را فراموش نفرمایید. افراد خاطی بر اساس قانون جرائم رایــــــانه ای با "پیگرد قانونی" مواجه خواهند شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط farhad-2007 ، P@RSA ، MIRMOHAMADI


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عامل کشتار بی رحمانه پنج کل و بز وحشی در طبس بازداشت شدند behnam 0 4,074 08-12-2014، 10:32 AM
آخرین ارسال: behnam
  کشف یک محموله بزرگ قاچاق حیوانات وحشی در استان تهران behnam 0 3,595 31-10-2014، 02:39 PM
آخرین ارسال: behnam
  عاملین کشتار دو خوک وحشی در کرمانشاه دستگیر شدند behnam 0 3,455 30-10-2014، 10:55 AM
آخرین ارسال: behnam
  عاملین کشتار ۹ خرگوش وحشی در دهاقان دستگیر شدند behnam 0 3,359 27-06-2014، 11:36 AM
آخرین ارسال: behnam
  عامل کشتار یک قوچ وحشی در خراسان جنوبی دستگیر شد behnam 0 3,463 28-05-2014، 08:41 PM
آخرین ارسال: behnam
  عامل کشتار یک قوچ وحشی در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق دستگیر شد behnam 0 4,069 20-05-2014، 01:50 PM
آخرین ارسال: behnam
  عاملین کشتار ۳ قوچ وحشی در ارتفاعات بازرگان کرمان دستگیر شدند behnam 0 3,281 18-04-2014، 07:46 AM
آخرین ارسال: behnam
  کشف محموله قاچاق حاوی ۹۰ بلدرچین وحشی از دو تبعه افغان در شهرستان خاتم behnam 0 3,498 16-04-2014، 05:22 PM
آخرین ارسال: behnam
  شکارچی غیرمجاز دو کل وحشی به ۴۲ ماه زندان و ۵۴ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد behnam 0 4,161 25-02-2014، 11:01 PM
آخرین ارسال: behnam
  عامل کشتار ۱۶۴ قطعه انواع پرنده مهاجر وحشی در بندرگز دستگیر شد behnam 0 3,690 08-02-2014، 11:11 AM
آخرین ارسال: behnam



کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان